-Trist, det skal ende på den måde

Natten til mandag nedbrændte det legendariske Puk Recording Studio.

-Det er trist, det skal ende på den måde, siger Peter Iversen, tidligere ejer af Puk Recording Studios. KLIK for flere billeder. Foto: Privat/Øxenholt Foto.
-Det er trist, det skal ende på den måde, siger Peter Iversen, tidligere ejer af Puk Recording Studios. KLIK for flere billeder. Foto: Privat/Øxenholt Foto.
Offentliggjort Sidst opdateret

– Det er trist, det skal ende på den måde.

Sådan siger Peter Iversen, den tidligere ejer af Puk-studiet i Kærby. Ikke blot et studie, men et stykke danmarkshistorie. Et stykke danmarkshistorie, der nu for altid er væk.

Natten til mandag brændte de bygninger, der har huset nogle af verdens største musiknavne. Elton John, Judas Priest, Depeche Mode og George Michael, for nu at nævne nogle få.

Puk Recording Studios – eller blot Puk, som det kaldes i musikerkredse – lå på en mark i Kærby ved Gjerlev.

(Læs Newsbreak.dks dækning af branden HER).

Mere end et studie

I studiets storhedstid kom nogle af de største danske og internationale plader herfra. Minderne kan flammerne ikke udslette.

– Den store ekstravagance, der var omkring Elton. Bevågenheden omkring George Michaels Faith. Og de to plader, vi lavede med Depeche Mode (Violater/Music for the Masses. red.) er den dag i dag milepæle, siger Peter Iversen til Newsbreak.dk.

De plader blev storsællerter; blandt andet gik Elton Johns ‘Sleeping With The Past” nummer et i USA.

– Plader herfra har solgt i over 150 millioner eksemplarer, siger Iversen.

Puk var meget mere end et indspilningsstudie. Her var også bygninger, hvor musikerne kunne bo, swimmingpool og faciliteter, der ikke lod  hotelkøkken og -restaurant meget tilbage at ønske.

– En stor del af Kærby var hotellet, som Peter Iversen udtrykker det.

Nedad bakke

I 1980’erne var det ikke ualmindeligt, at bands rykkede måneder – nogle gange år – ud af kalenderen for at indspille et album.

– De kunne være her fem-syv-ni måneder. Men studiebranchen ændrede sig, siger Peter Iversen, og hentyder til, hvordan indspilningsprogrammer til computere blev billigere og billigere – og efterhånden hvermandseje blandt musikere.

Det betød nedgang gennem 1990’erne, som fortsatte med hurtigere kraft op gennem 00’erne og 10’erne.

– Der er jo ingen, der sælger plader mere, siger Iversen.

35 år med studiet

Peter Iversen blev ansat i studiet i 1985 – og har brugt det meste af sit voksne liv der. Både som tekniker på et hav af albums, men også privat, da han i lange perioder, den længste på 20 år, havde adresse her, ligesom han altså har været ejer af bygningerne og studiet.

– Den sidste session, vi lavede, var Meshuggah. Det var i 2016, siger Peter Iversen.

Siden er alt studieudstyret blevet flyttet til en anden adresse, så der var ikke meget tilbage i Kærby – bortset fra bygningerne.

– De var i dårlig stand. Der er ikke blevet gjort noget ved dem siden 2014, siger Iversen, der nu blandt andet arbejder som produktionschef hos Musikkens Hus i Aalborg.

Peter Iversen i sit rette element. Bag mixerpulten i Puk-studiet. Natten til mandag brændte det. Foto: Privat.
Peter Iversen i sit rette element. Bag mixerpulten i Puk-studiet. Natten til mandag brændte det. Foto: Privat.

Peter Iversen har ikke været i Kærby længe – han har solgt bygningerne til et vindmøllefirma.

– Men jeg tror, jeg kører ud og kigger senere, siger han.

På trods af, der ikke er indspillet plader i Puk i flere år, er det nu endegyldigt slut.

Puk er nærmest nedbrændt.

Tilbage står kun minderne. Og lyden fra de mange plader, der blev indspillet på marken i Kærby.

Flemming Bamse Jørgensen i Puk. Foto: Ernst Van Norde/Nf-Nf/Ritzau Scanpix
Flemming Bamse Jørgensen i Puk. Foto: Ernst Van Norde/Nf-Nf/Ritzau Scanpix
Powered by Labrador CMS