Tre vaner, der slider på bilen
Vinteren tærer i sig selv på bilen. Derfor skal du forebygge skader, hvor du kan - og undgå de vaner, som slider ekstra meget på bilen, råder Falck og FDM
Vinterens sne, sjap og vejsalt er i forvejen hård kost for bilen.
Vejret i sig selv kan du ikke gøre meget ved. Men du kan være strategisk omkring, hvordan du behandler bilen i de måneder.
En klassiker er, at man parkerer bilen med snavs på ruderne, siger Peter Sahl, der er teknisk konsulent ved FDM.
- Når du så skal skrabe ruderne fri for frost og sne næste morgen, trækker du sand og grus hen over ruderne - og så ridser du ruden, siger han.
Så sørg for at holde ruderne rene med et tryk på sprinklervæske og viskerblade, inden det hele fryser til for natten.
Sørg for jævnlig vask
Sørg også for, at du jævnligt giver selve bilen en vask.
Ellers svarer det til, at du skurer sandpapir hen over ruder og lak, forklarer Max Johnsen, der er områdeleder for Falck Assistance i Region Hovedstaden og uddannet automekaniker.
- Min egen bil vasker jeg hver anden uge, hvis der er meget sne - og så lægger jeg et dækken over forruden. På den måde mindsker jeg mængden af sne på ruden, og jeg skal ikke tænke på afisning om morgenen, siger han.
Sprinklervæske er vigtig
Og apropos afisning og rene ruder er sprinklervæsken i sig selv noget, der kan volde problemer.
Både Falck og FDM oplever, at nogle glemmer - eller ikke ved - at der er forskel på sprinklervæske til sommer og vinter.
- Og hvis du kører med én, som ikke er frostsikret, så risikerer du, at den fryser til og ødelægger slanger og dyser. Du risikerer også, at den fryser på selve forruden, siger Max Johnsen.
Peter Sahl bakker op og råder til, at du kører med en sprinklervæske, som er frostsikret ned til minus 25 grader.
Sprinklervæsken vil nemlig blande sig med den givne mængde sprinklervæske, som stadig er på bilen.
Og hvis det eksempelvis er en sommer-sprinklervæske, som kun kan klare 0 grader, så lander blandingsforholdet et sted midtimellem.
- Blandingsforholdet vil ændre alkoholprocenten, og derfor vil den kunne klare færre minusgrader, forklarer Peter Sahl.
Korrekt mængde kølervæske
Det er også vigtigt, at selve motoren har hældt den korrekte mængde og type kølervæske på, tilføjer Max Johnsen.
Kølervæsken leder den varme væk, som genereres i motoren, og sikrer, at bilens køleanlæg ikke fryser til.
Samtidig indeholder den noget korrosionsbeskyttende, så motorens metaldele ikke irrer, ruster eller nedbrydes.
Men hvis kølervæsken mangler, så løser den ingen af de opgaver.
- Det kan give skader på selve motoren og gøre, at frostpropperne skyder ud. Jeg har sågar oplevet en motor, som var revnet, siger Max Johnsen.
Motorskader er dyre
Uanset hvad er motorskader noget af det dyreste, tilføjer han.
Så følg bilens instruktionsbog, eller spørg på værkstedet.
- Nogle typer kølervæske må ikke blandes, fordi det bliver til ren grød nede i motoren. Så vær sikker på, hvad du hælder på - og undlad at hælde vand på, siger Max Johnsen.
Undlad også at hælde vand over bil eller ruder for at fjerne frost, tilføjer Peter Sahl.
- Hvis der eksempelvis er en lille skade fra et stenslag, så kan temperaturchokket mellem den frosne rude og det varme vand gøre, at ruden revner eller sprænges, siger han.
Hold dig i stedet til afisningsspray.