Tre gange så mange anmelder fup i nethandler

Nogle typer kriminalitet er i stigende grad rykket fra gaden og ind på nettet, hvor det fylder mere og mere i politiets daglige arbejde.

Arkivfoto.
Offentliggjort Sidst opdateret

Pengene bliver trukket på kontoen, men varen kommer aldrig frem til forbrugeren.

Det scenarie oplever flere og flere, og sidste år fik politiet 34.009 anmeldelser om bedrageri og databedrageri, hvor langt de fleste handler om folk, der er blevet fuppet i nethandler. Det skriver DR Østjylland.

Det er en tredobling på kun fire år.

En af de skuffede forbrugere er studerende Asbjørn Kristensen fra Aarhus.

Han fandt en annonce på Den Blå Avis på en Iphone 5, som var ret billig, synes han.

Fik aldrig telefonen

Asbjørn Kristensen mente ikke, at der var noget, der virkede mistænkeligt ved annoncen, men han fik aldrig sin mobiltelefon, selv om han havde betalt 2.900 kroner for den.

– Jeg blev ikke sur, men mest pinlig berørt over at være blevet snydt. Jeg havde ikke lyst til at fortælle det til nogen og endnu mindre lyst til at anmelde det, for jeg følte mig virkelig dum, siger Asbjørn Kristensen til DR Østjylland.

Men mange andre har anmeldt det, når de er blevet snydt.

Chefpolitiinspektør Klaus Arboe Rasmussen fra Østjyllands Politi siger, at en af forklaringerne er, at nogle typer kriminalitet har flyttet sig til nettet, hvor de også fylder mere og mere i politiets arbejde.

– Et eksempel kunne være, at vi ikke ser røverier og bankrøverier så meget mere. Nu flytter man ind på internettet og skaber sig en vinding ved at snyde folk der, siger han.

Er blevet bedre til at passe på

Chefpolitiinspektøren mener, at forbrugerne er blevet bedre til at passe på pungen og sørge for, at ingen aflurer pinkoden til dankortet.

Den opmærksomhed vil politiet råde til, at forbrugerne tager med sig, når de handler på nettet.

– Overvej om tilbuddet i virkeligheden er for godt. Hvis det er et udenlandsk firma, så tjek på nettet, om andre har erfaringer med at handle med firmaet. Får man sine varer, eller er det et fubfirma?, siger han til DR Østjylland.

Sidste år var der 4.950 østjyder, der anmeldte snyd på nettet til politiet.

Stor stigning i anmeldelser af bedrageri og databedrageri

Landsdækkende:

• 2013: 11.499

• 2016: 34.009

Sådan undgår du svindel

Her er nogle råd fra Kolding Kommune til, hvordan du undgår svindel:

  • Er den mailadresse, som anvendes ved bestillingen, en officiel mailadresse fra Kolding Kommune? Alle kommunens mailadresser ender med kolding.dk. Hvis der i stedet står f.eks. står kolding-kommune.dk så er bestillingen ikke fra Kolding Kommune.
  • Har leveringsadressen noget at gøre med Kolding Kommune? Virker den troværdig? F.eks. har svindlerne i et tilfælde angivet en adresse i Grenå som leveringsadressen, hvilket er et klart faresignal om svindel.
  • Er det sandsynligt, at Kolding Kommune vil bestille den pågældende vare – f.eks. hi-fi-udstyr og gavekort – i den angivne mængde?
  • Endelig er der grund til at være ekstra opmærksom, jo større ordren er.

Kilde: DR Østjylland.

Powered by Labrador CMS