Tre årsager til Pandoras imponerende succes

Pandora opjusterer forventningerne efter stærkt halvår. Arkivfoto: Niels Meilvang/Scanpix
Offentliggjort Sidst opdateret

Vækst i Europa, vækst i Asien og vækst i USA. Den danske smykkekoncern Pandora rammer stort set hele verden med armbånd, fingerringe og halskæder.

Tirsdag morgen kom Pandora med regnskab og kunne endnu engang vise tocifret vækstrater og opjusteringer af forventningerne til omsætningen for hele året. Pandora forventer nu at sælge smykker for 16 milliarder kroner i 2015.

Berlingske Business har bedt aktieanalytiker Søren Løntoft fra Sydbank om at komme med tre hovedårsager til Pandoras succes.

1) Flere butikker. Pandora meddelte i forbindelse med regnskabet for andet kvartal, at selskabet vil åbne endnu flere butikker i 2015, end der tidligere er varslet. Dermed forventer Pandora at åbne 375 nye butikker, hvilket er 50 flere end først planlagt. Foruden de fysiske butikker har selskabet haft stor succes med salg i onlinebutikken, særligt i Storbritannien og for nylig også USA. Online salg åbner for en ny kundegruppe, nemlig mænd, der køber smykker til kvinder.

2) Modne markeder drevet af andre produktkategorier end charms. De populære charms-armbånd bliver skubbet foran, når Pandora går ind på nye markeder. Men selskabet har haft succes med at sælge andre varer på de modne markeder som for eksempel Australien, USA og Storbritannien. Her er salget af fingerringe for eksempel med til at skabe vækst. I USA står fingerringe for 10 procent af omsætningen, og samarbejde med Disney har ligeledes bragt nye produkter på banen, som har bidraget til væksten.

3) Valutakursen. Medvind på valutakurserne har en positiv effekt for en virksomhed som Pandora, der opererer globalt. Pandoras admistrerende direktør, Anders Colding Friis, forklarer også i forbindelse med regnskabet for andet kvartal, at denne faktor spiller ind i forhold til opjusteringen.

Ingenting går som bekendt så godt, at der ikke er plads til forbedringer. Ifølge Søren Løntoft ligger der attraktive markeder i Kina og Japan og venter på Pandora. Også det tyske marked har potentiale til at vokse yderligere, vurderer analytikeren.

Pandoras smykker bliver solgt i mere end 90 lande fra omkring 9.500 salgssteder. Selskabet blev grundlagt i København i 1982 og har i dag mere end 14.200 ansatte.

Powered by Labrador CMS