Transport-ministeren vil have forenklet rejsekortet

Arkivfoto: Elo Christoffersen
Offentliggjort Sidst opdateret

Det er fuldstændigt umuligt at finde ud af, hvad det koster at rejse med rejsekortet, hvis du ikke har adgang til internettet.

I dag er der 26 forskellige områder med forskellige takster, som gælder alt afhængig af, hvor du rejser med rejsekortet. Desuden er der forskellige rabatter alt efter din alder, hvornår du rejser, hvor tit du rejser og hvor mange, der rejser med på kortet.

Nu er transportminister Magnus Heunicke (S) imidlertid klar til at forenkle systemet. Han vil skride ind over for trafikselskaberne og sørge for, at der kommer en fælles ordning.

»Vi har tidligere sagt til selskaberne »kan I ikke få klaret det her«. Det har de ikke kunnet, og så må vi som politikere på Christiansborg tage ansvaret for at rydde op,« siger Magnus Heunicke onsdag i programmet Radio24syv Morgen.

Netop de mange takster gør rejsekortet uoverskueligt, mener Henning N. Jensen, ejer af firmaet Pluscon, der arbejder med digitale betalingsløsninger. Han har fulgt rejsekortsystemet i mange år.

»Det grundlæggende problem med rejsekortet er, at det er en ny måde at betale for, der er blevet lagt oven på en masse takstzoner, der ikke er ændret siden 1970erne,« forklarer han.

»Man burde lave et takstsæt, der gælder i hele Danmark. Men det er der ikke politisk vilje til,« siger Henning N. Jensen.

Og det har han ret i, for transportminister Magnus Heunicke er ikke indstillet på at indføre én national takst for at køre med offentlig transport.

»Selvfølgelig skal Folketinget ikke bestemme, hvad det koster at tage bussen fra Fensmark til Næstved,« siger han og henviser til, at politikerne i trafikselskabernes bestyrelser skal have selvbestemmelsesret, så de kan beslutte, hvor mange busser der skal køre, og hvad det skal koste.

Men over hele landet er der forældede og ulogiske takstgrænser, der gør det svært for passagererne at gennemskue.

»Eksempelvis på Sjælland er takststrukturen sat efter, hvor de gamle amtsgrænser var. Nu er amterne nedlagt og erstattet af regioner, men vi har stadig amtsgrænser i vores takstzoner, og det synes jeg, er forkert,« siger han og understreger, han vil stå på mål for arbejdet:

»Mit mål er, at vi i 2015 simpelthen går ind fra Christiansborgs side og siger: »Jamen, så lad os få ryddet op i de her takster.«

Powered by Labrador CMS