Trætte feriebilister: Risiko for uheld fordobles
En ny undersøgelse viser, at 17 procent af danske feriebilister kører mere end otte timer i streg. Det kan være farligt, forklarer GF Forsikring.
Med sommerferien i fuld gang, er der mange danskere, der pakker familien og bagagen ind i bilen, og kører mod det sydlige Europa. Men hvis chaufføren ikke er udhvilet nok til turen, kan det have voldsomme konsekvenser.
En ny undersøgelse foretaget for GF Forsikring viser, at 17 procent af danske feriebilister kører mere end otte timer i streg, når familien skal på kør selv-ferie.
Trætte chauffører
Det er risikabelt at køre på ferie med en chauffør, der ikke er veludhvilet. Og det er der desværre mange danske bilister, der ikke er, når de kører på ferie.
En undersøgelse foretaget af YouGov for GF Fonden viser, at 17 procent af danske feriebilister kører mere end otte timer i streg.
Trætheden kan resultere i voldsomme uheld. Faktisk fordobles ulykkesrisikoen, hvis du fører en bil i mere end otte timer, fremgår det af en pressemeddelelse fra GF Forsikring.
Tidligt afsted
Undersøgelsen viser også, at mere end hver femte feriebilist planlægger at køre tidligt om morgenen mellem klokken 03.00 og klokken 05.00. Det kan også være farligt.
Ifølge trafikanalyser er risikoen for træthedsulykker størst på det tidspunkt, fordi kroppens døgnrytme registrerer, at det er nat.
Desuden skal feriebilister være opmærksomme på, at risikoen for ulykker er størst, hvis chaufføren har sovet mindre end seks timer eller været vågen i mere end 16 timer.
Skift chauffør
Af undersøgelsen fremgår det også, at otte procent af de adspurgte feriebilister planlægger at lade den samme person være chauffør på hele køreturen. Men det er ikke en god idé, for der er større mulighed for, at chaufføren kommer til at køre over otte timer i streg.
Artiklen fortsætter efter videoen.
Derfor opfordrer GF Forsikring til at man skifter chauffør undervejs på turen.
– Det er en god ide at skifte chauffør undervejs på turen. Fondens undersøgelse peger heldigvis på, at næsten halvdelen skifter chauffør minimum hver 3.-5. time. En frisk chauffør er altid den bedste løsning, når man kører på monotone trafikstrækninger som en motorvej, siger skadedirektør ved GF Forsikring Per Haulund.
Et andet alternativ er at sørge for overnatninger i løbet af turen.