To sæt dæk dumper fælt i FDM-test
Hos FDM anbefaler man, at du holder særligt øje med én ting, når du vælger nye sommerdæk
Foråret er på vej, og det betyder, at rigtig mange danskere snart skal skifte dæk på deres bil. I den forbindelse har FDM testet sommerdæk, og mens en stor gruppe placerer sig i midten af karakterskalalen, er der også to sæt, der dumper.
– Som tidligere år viser testen, at moderne sommerdæk ofte giver et glimrende vejgreb på tør vej, mens vi stadig kan opleve ret store forskelle i dækkenes evne til at sikre et godt vejgreb, når vejen er våd. Derfor er det vigtigt, at man i Danmark med mange våde dage går efter et dæk, der har gode egenskaber på våde veje, siger FDMs biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen i en pressemeddelelse udsendt af FDM.
Har testet flere ting
Når FDM tester dæk, holder de både øje med støj, brændstofforbrug, holdbarhed og selvfølgelig bremseegenskaber, særligt påå våde veje.
Hos FDM har man testet 32 dæk, fordelt på to størrelser, 16-tommer og 17-tommer.
FDM skriver, at forskellen på de bedste dæk, og resten, blev tydelig, når man kiggede på bremseegenskaberne.
Det dårligst testede 17-tommerdæk brugte over 10 meter ekstra på at bremse fra 80 km/t til 0 km/t, i forhold til det bedste dæk.
Det betyder, at der, det bedste dæk stod stille, fortsatte det dårligste forbi med godt 36 km/t.
– Markedet for dæk kan virke uoverskueligt, og årets test viser endnu en gang, hvorfor der er god grund til at se sig for, hvis man skal købe dæk. Her kan vores test være en god hjælp. Har man en ældre bil og et beskedent kørselsbehov, behøver man ikke nødvendigvis at vælge dæk fra øverste hylde, men kan trygt vælge et fra testens midtergruppe. Men gode bremseegenskaber på våd og tør vej bør altid gå forud for god slidstyrke eller lav rullemodstand, siger Søren W. Rasmussen i pressemeddelelsen.
Man kan hos FDM se resultatet af testen, blandt andet hvad der var det bedste, og hvad der var det dårligste dæk.