Tjek tegnene: Prøver mekanikeren at snyde dig?

Uvildige kontrolbesøg, frivillige garantiordninger og anbefalinger fra netværket er noget af det, der taler for kvaliteten af autoværkstedet

Der findes ikke én samlet mærkningsordning, som sikrer kvaliteten af dit autoværksted. Derfor skal du selv gøre dit forarbejde, inden du vælger værksted. (Arkivfoto).
Der findes ikke én samlet mærkningsordning, som sikrer kvaliteten af dit autoværksted. Derfor skal du selv gøre dit forarbejde, inden du vælger værksted. (Arkivfoto).
Offentliggjort Sidst opdateret

Uanset om du køber ny eller brugt bil, skal den på værksted før eller siden.

Men hvordan vælger man værksted i skoven af udbydere?

Et godt pejlemærke er uvildige kontrolbesøg, fortæller Yasser Abaiji, der er teknisk konsulent hos FDM's rådgivning.

- Gå ind på værkstedets hjemmeside, og se, om de er tilknyttet uvildige tilsynskontroller fra eksempelvis Teknologisk Institut. Så ved du, at værkstedet både fører egenkontrol og uvildig kontrol, siger han.

Ordningen minder lidt om Fødevarestyrelsens kontrolbesøg:

Fagfolk dukker uanmeldt op og ser på, om tingene foregår efter bogen.

Teknologisk Institut oplyser selv, at de kontrollerer udstyr og kvaliteten af det udførte arbejde på 1600 autoværksteder.

- Blandt andet på rustcentre, hvor kontrollen sikrer, at værkstedernes rustbeskyttelse er af høj kvalitet, oplyser Teknologisk Institut.

Tjek tilmelding til Bilgaranti

Et andet pejlemærke er, om autoværkstedet er tilmeldt Bilgaranti.

Det er en garantiordning etableret af Bilbranchen, Autobranchen Danmark og Dansk Bilbrancheråd.

- Private forbrugere, som har fået medhold i en klage over køb eller reparation af bil hos Ankenævn for biler, kan få dækket det beløb, der er truffet afgørelse om, oplyser bilgaranti.dk.

Du får altså en klagemulighed, hvis det går galt.

Og samtidig vidner det om gode intentioner hos værkstedet, at de tilmelder sig en garantiordning, hvor FDM kan udpege en uvildig observatør.

- Formålet er at indfri og indtræde i forbrugernes krav mod en autovirksomhed, hvis Ankenævn for biler har givet forbrugeren helt eller delvist medhold, oplyser bilgaranti.dk.

Punkterer udbredt myte

I forhold til bilens oprindelige fabriksgaranti tror nogle, at den i sig selv afhænger af, hvilket værksted man vælger.

Det er ikke helt korrekt, oplyser FDM.

- Hvis den løbende service foregår efter fabrikantens forskrifter, kan du selv vælge mellem et mærkeværksted og et frit værksted, uddyber konsulent Yasser Abaiji.

Dog er dokumentation vigtig.

Hvis der opstår problemer, kan forhandleren stille spørgsmål til, om det skyldes manglende eller forkert service.

- Derfor skal man bede om en kvittering fra værkstedet, hvor det fremgår, at service er udført efter fabrikantens forskrifter, siger Yasser Abaiji.

Hav øje for sammenhæng

Hvis du står med en elektrisk fejl - og servicen bestod i et olieskift - så skyldes det ene ikke nødvendigvis det andet.

- Men hvis man vil have, at fabriksgarantien er fuldstændigt gældende, skal du kunne dokumentere, at al service er overholdt efter fabrikantens forskrifter, siger Yasser Abaiji.

Sørg for, at det både fremgår af din bestilling, inden bilen ryger på værksted, og af kvitteringen, når den har været afsted.

Til sidst skal man ikke kimse af netværkets holdning.

Faktisk anbefaler FDM, at du vælger et værksted, som familie eller bekendte taler godt om.

- Hvis dit lokale værksted gør dig tryg, overholder alle aftaler og udfører et smaddergodt stykke arbejde hver eneste gang, så er det måske værd at betale lidt ekstra for, mener Yasser Abaiji.

Gør bilen forårsklar

* De renseprodukter og mikrofiberklude, som er beregnet til eksempelvis ruder, er ikke nødvendigvis gode til lak eller karrosseri.

* Det handler både om renseprodukternes kemiske sammensætning og mikrofiberkludenes vævetæthed.

* Samtidig øger du risikoen for at skade eksempelvis lakken eller ruden, hvis du trækker smuds eller metalstykker fra fælgene med dig, fordi du genbruger den samme klud.

* Så vask oppefra og ned. Hold kludene adskilt. Og brug kun produkterne til det, de er beregnet til.

Kilder: mekaniker Martin Løkke Borg fra Falck, Karsten Meyland Lemche fra FDM.

Powered by Labrador CMS