Thorning: Færre gymnasievalg og flere timer
For mange unge får en studentereksamen, som ikke giver direkte adgang til at læse videre, siger Thorning.
Eleverne på de danske gymnasier kan formentlig se frem til kortere læseferier, mere matematik og færre studieretninger at vælge imellem.
Sådan lyder nogle af budene på en ny gymnasiereform i hvert fald i statsminister Helle Thorning-Schmidts (S) tale ved Folketingets åbning.
Her fastslår Thorning, at gymnasierne er en succeshistorie, fordi mange gennemfører og læser videre. Og de gør det hurtigere end før. Men der er også udfordringer, fastslår statsministeren og tager igen fat i den fiktive skoledreng Emil for at give et konkret eksempel.
– Som mange sikkert har gættet, er Emil ikke enebarn. Emil har en søster. Sofie, siger Helle Thorning-Schmidt med henvisning til, at hun både har brugt Emil som eksempel på folkeskolereformen og reformen af erhvervsskolerne.
Nu tager lillesøster Sofie over, når det gælder regeringens planlagte gymnasiereform:
– Hvor skal Sofie gå hen efter folkeskolen? Sofie er glad for at gå i skole og har planer om at læse videre. Måske på universitetet. Så er gymnasiet det rette valg. Men det er ikke nemt forSofie at vælge den rigtige indgang til gymnasiet.
– Hun er ikke sikker på, hvad hun vil bagefter. Hun er interesseret i samfundsfag og historie. Hun vil også godt have engelsk og drama. Men hun ved ikke, at der kræves matematik for at komme ind på mange videregående uddannelser- for eksempel samfundsfag.
– Det kan være et problem for Sofie og hendes kammerater at gennemskue de mange forskellige studieretninger. Og det kan være svært for forældrene – det ved jeg af erfaring, siger Helle Thorning-Schmidt.
Ifølge statsministeren er konsekvensen, at for mange får en studentereksamen, som de ikke kan bruge til at komme direkte ind på den uddannelse, de ønsker.
Derfor vil regeringen “forbedre og forenkle gymnasierne” ved at sætte ind på tre områder:
– For det første vil vi gøre det lettere for eleverne at vælge den rigtige studieretning. Strukturen skal være mere overskuelig med færre retninger. Og eleverne skal stå med derette fag og niveauer, når de skal bruge deres eksamen til at læse videre, siger Thorning.
For det andet vil regeringen styrke det faglige niveau ved at gøre matematik på mellemniveau obligatorisk for flere. Og eleverne skal have mere og bedre individuel hjælp til de skriftligeopgaver.
– For det tredje skal skoleåret bruges bedre. Især i 1. og 2. g, hvor eleverne ikke har så mange eksaminer. Her skal der være mindre læseferie og mere undervisning. Så eleverne bliver endnu dygtigere, siger Helle Thorning-Schmidt.
/ritzau/