Thomas dræbte mand i lastbilulykke: -Jeg er trist over, at han skulle ende livet på den måde

Ulykken er et eksempel på det, Rådet for Sikker Trafik har fokuseret på i en helt ny undersøgelse.

Thomas Jepsen var for 10 år siden involveret i en dødsulykke med ham bag rattet. Foto: Privat.
Offentliggjort Sidst opdateret

En helt almindelig arbejdsdag endte for 11 år siden i en fatal lastbilulykke. Chaufføren, der sad bag rattet i forbindelse med ulykken, traf efterfølgende en beslutning om, hvilket sikkerhedssudstyr hans arbejdsplads skal have, inden han starter den store maskine.

Den dag som i dag er maskinen en kranvogn. Chaufføren hedder Thomas Jepsen, og han har arbejdet som chauffør i 23 år. 22 februar 2006 var som så mange andre arbejdsdage førhen. Thomas arbejde bestod i at køre materialer og andet gods rundt i forbindelse med vejarbejde på Motorring 3, der kredser omkring København.

Thomas havde egentlig ikke det store at udsætte på sikkerheden i området. I udgangspunktet var det bygget op sådan, at lastbilerne kørte ad ensrettede – smalle – veje med deres gods.

Men den dag var den vej, han skulle bruge, spærret. Derfor skulle Thomas en anden vej, og han skulle bakke ret langt med lastbilen for at komme til og fra destinationen.

– Jeg kørte ind og læssede nogle rør af. Jeg var ude af lastbilen og kiggede op ad vejen. Der var ikke noget. Jeg satte mig ind og var selvfølgelig meget opmærksom på, hvad der var bag ved bilen, fortæller Thomas Jepsen til Newsbreak.dk om den forfærdelige dag, hvor han kørte et andet menneske ihjel.

Lastbilen blev sat i bakgear. Thomas kørte. Han kørte forsigtigt, da der var mange huller i vejen, der derudover altså var ganske smal. Den dag i dag ved man ikke, hvorfra hans kollega kom fra.

Men på vejen, den store lastbil bakkede på, stod der altså en landmåler med ryggen til lastbilen. Landmåleren havde høreværn på. Han hørte formentlig ikke, at lastbilen var på vej. At han var ved at blive kørt ned.

Et år med mange arbejdsulykker

Ifølge Arbejdstilsynet sker 37% af alle arbejdsulykker med døden til følge i trafikken. I en pressemeddelelse, Rådet for Sikker Trafik udsendte 4. maj, kan man læse, at 10% af alle erhvervschauffører indenfor det seneste år har været involveret i eksempelvis en lastbilulykke, hvor der var skade på køretøjer eller personer.

– Der kan ske store materielle og menneskelige skader, når en tungt læsset firmabil, varevogn eller lastbil kommer galt afsted i trafikken. Det er vigtigt, at flere virksomheder sætter fokus på, hvordan de ansatte kører i trafikken, så flere af de her ulykker kan undgås, siger Mogens Kjærgaard Møller, adm. direktør i Rådet for Sikker Trafik i pressemeddelelsen.

1500 kroner i bøde

Thomas opdagede ikke selv, at han kørte ind i et andet menneske. En efterfølgende undersøgelse af hans lastbil viste, at han ikke kunne se noget i op mod 90 meter bag hans bil. Normalt, når han bakker med en lastbil, svinger han nogle meter til den ene og så den anden side.

På den måde giver han sig selv bedre udsyn. Denne dag bakkede han på en tre meter bred vej. Han kunne ikke svinge lastbilen til siden. Han kunne ikke undgå at ramme et andet menneske.

– Jeg kiggede op og så nogle vinke til mig. Jeg tænkte, at det var sgu da underligt. Havde jeg ramt en trillebør? Jeg tog min hjelm på og hoppede ud af lastbilen. Der lå en mand under bilen. Der blev ringet 112. Der gik en evighed, før de kom fortæller Thomas.

Der gik godt otte minutter, og det var alligevel for sent. Manden var død, da ambulancen ankom.

Artiklen fortsætter under faktaboksen

Fakta: Erhvervschauffører og trafikulykker

10% af 1050 adspurgte erhvervschauffører svarede i en undersøgelse, at de havde været involveret i en trafikulykke en eller flere gange i løbet af det seneste år. Undersøgelsen var foretaget af Userneeds på vegne af Rådet for Sikker Trafik og Forsikring & pension i marts-april 2017.

Om årsagen til, at de kørte galt og blev involveret i eksempelvis en lastbilulykke svarede folk:
– Manglende orientering: 10 %
– Var træt: 8 %
– Var stresset: 8 %
– Var uopmærksom (tjekkede mails, skrev på mobil, kiggede i papirer, talte håndholdt): 6 %
– Manglende køreerfaring: 5 %
– Holdt for kort afstand til forankørende: 5 %
– Kørte mere end fartgrænsen: 4 %
– Sad i egne tanker: 4 %
– Havde travlt: 4 %
– Drak eller spiste: 4 %
– Talte i håndfri mobil: 3 %
– Følte mig presset af arbejdsgiver: 2 %
– Påvirket af ulovlige stoffer: 2 %
– Alkoholpåvirket: 2 %
– Andet: 18 %
– Husker ikke: 3 %
– Ved ikke: 3 %

Chaufførerne blev også stillet spørgsmålet “Hvor ofte har du inden for det sidste år gjort følgende, mens du sad bag rattet?”:
– Set på din telefon – f.eks. læst en sms, mail eller indhold på internettet: 26 %.
– Skrevet på din telefon eller iPad – f.eks. skrevet en sms, mail, søgt efter musik m.m.: 14 %.
– Læst i papirer eller på iPad: 16 %.
– Tastet på GPS: 42 %.
– Tjekket rutevejledning på telefon: 20 %.

Derfra skete der en del ting. Thomas blev kørt hjem af en kollega. Han blev forinden tilset af en læge og afhørt af politiet. Han talte med en psykolog. Han blev sigtet af politiet og tiltalt for uagtsomt manddrab.

Han blev frikendt og alligevel idømt en bøde på 1500 kroner for at være en ulempe i trafikken. Han mistede ikke sit kørekort og fik altså rettens ord for, at han ikke var skyld i den fatale lastbilulykke. Han sad bag rattet i en lastbil igen, inden at der var gået en uge.

Men inden han accepterede at vende tilbage på arbejde, havde han ét krav: Han ville have monteret et bakkamera på sin lastbil. Det fik han. Men der gik en uge, inden det blev monteret.

– Jeg kørte en uge uden. Jeg var meget nervøs. Da jeg startede et nyt sted, stillede jeg det som et krav, at der skulle være bakkamera, fortæller Thomas. Den lastbil, han kører i i dag, har bakkamera og cyklistkamera. Han skal ikke indblandes i flere ulykker.

Undgå en lastbilulykke med dødelig udgang

Rådet for Sikker Trafik har sammen med Forsikring & Pension spurgt chauffører, der indenfor det seneste år har været involveret i en ulykke, hvorfor det gik galt.

En del af de adspurgte siger, at andre trafikanters uventede adfærd var skyld i ulykken. Andre erkender, at de selv var uopmærksomme. Nogle tjekkede telefonen, kørte for tæt på forankørende eller var trætte, da ulykken skete.

Netop utilstrækkelig orientering er et problem, når man ser på, hvorfor lastbiler ender i alvorlige ulykker i trafikken, viser en undersøgelse fra Havarikommisionen.

– Undersøgelsen har bl.a. vist, at ca. halvdelen af de 30 lastbilulykker kunne være undgået, hvis lastbilchaufførerne havde taget sig tid til at se sig for og havde fastholdt fokus på trafikken og vejens forløb, siger Mette Fynbo, formand for Havarikommissionen for Vejtrafikulykker i pressemeddelelsen.

Ser optakten til ulykker dagligt

Thomas Jepsen fortæller, at han sidenhen ikke har været involveret i en trafikulykke med sin lastbil. Han glæder sig også over, at lastbiler i dag er mere sikre, end de var, da han var involveret i dødsulykken.

Til gengæld mener han, at både lastbilchauffører og deres medmennesker kan blive bedre til at forebygge ulykker. Især opfordrer han bilister og andre trafikanter til at være bevidste om, at en lastbil er stor. Den er stor og tung.

– De tror, at du kan manøvrere en lastbil som en personbil, siger Thomas Jepsen. Det kan man ikke. Hvis han tvinges til at lave en hård opbremsning på en motorvej, fordi en bil trækker ud foran ham for så at bremse op, er der risiko for en alvorlig lastbilulykke.

Han er i dag afklaret med det, der skete for 10 år siden.

– Det var hårdt, den første tid. Jeg skænker det en tanke i ny og næ, men jeg er hårdfør. Jeg er trist over, at han skulle ende livet på den måde. Men jeg har det fint med at snakke om det. Sådan noget skal man ud med, siger Thomas Jepsen.

Powered by Labrador CMS