Teori: Derfor måtte pilot sende F-16 i havet

Det var en teknisk fejl med landingsstellet, som fik et F-16-fly til at havarere i Vesterhavet ud for Rømø. Arkivfoto: Christian Als/Scanpix.
Offentliggjort Sidst opdateret

Det var angiveligt problemer med landingsstellet, der var skyld i, at et fly af typen F-16 tirsdag eftermiddag klokken 14.30 havarerede i Nordsøen.

Det oplyser Anders Rex, chef for Fighter Wing Skrydstrup, ifølge TV 2 News. Han forklarer til TV-stationen, at flyets landingsstel sad fast.

De tekniske problemer betød, at piloten måtte foretage en såkaldt kontrolleret udskydning ved at skyde sig ud af flyet med katapultsæde. Efterfølgende er piloten blevet samlet op af en af Flyvevåbnets redningshelikoptere. Piloten har det godt, og de pårørende er underrettet.

Røg direkte i havet

Flyet fortsatte ud i havet uden at ramme andet end vandet.

»Det vigtigste for mig, er, at piloten er ved godt helbred. Vores piloter er trænede til det her, men det er en voldsom oplevelse, og han vil få al den opbakning, han har brug for,« siger Anders Rex i en skriftlig kommentar fra Forsvaret.

Forsvarets Havarikommission arbejder i øjeblikket på at indsamle alle tilgængelige oplysninger om hændelsen.

Ikke nedslidt

Anders Rex siger til JydskeVestkysten, at havariet intet har med debatten om nedslidte fly og teknikere at gøre – en debat, der opstod i sommer og som førte til, at det danske F-16 bidrag blev trukket hjem fra Irak.

»Men det har helt klart ikke noget at gøre med den debat, der var i sommer om trætte flymekanikere og nedslidte fly. Vi har nogle super professionelle mekanikere og udstyret er rigtig godt. Og der var en dygtig og erfaren pilot,« siger chefen for Fighter Wing Skrydstrup til jv.dk.

Sidst en pilot blev skudt ud med katapultsædet var ifølge jv.dk 2. april 2001 over Nordsøen, da flyet pludselig ikke ville flyve mere.

Powered by Labrador CMS