Telefonregning får 1813-økonomi til at skride

Offentliggjort Sidst opdateret

En uventet telefonregning i millionklassen bidrager nu til, at økonomien i den omstridte 1813-akutordning skrider. Det skriver B.dk.

Politikerne i Region Hovedstaden har nemlig besluttet, at det skal være gratis for borgerne at ringe til 1813, og at det skal være regionen, som betaler for opkaldet. Det udløser nu en regning fra TDC på ni millioner kroner, blandt andet fordi folk ofte må sidde ganske længe og vente på at komme igennem til en medarbejder på den hårdt pressede akuttelefon.

Der har har imidlertid ikke været afsat et særskilt budget til telefonudgifterne, og derfor skal de ekstra udgifter nu findes et andet sted på regionens budget, fremgår det af en økonomirapport.

Den uventede telefonregning vækker forundring blandt politikerne i regionen.

»Det er vanvittigt, at det ikke har været indarbejdet på forhånd. Ni millioner kroner er mange penge at skulle snige ind i et budget. Jeg synes også, at det virker til at være et meget højt beløb, og derfor håber jeg også, at man vil gå i forhandlinger med TDC om at få det reduceret,« siger Mette Abildgaard (K), der er medlem af forretningsudvalg.

Udover den uventede telefonregning har regionen også måttet bruge flere penge end forventet på vikarer, fordi det har vist sig at være svært at få fastansat det fornødne antal medarbejdere til at drive ordningen.

Især har det været svært at få hyret læger, fordi de praktiserende læger i vid udstrækning har afvist at deltage i ordningen.

Merudgiften på dette område opgøres til seks millioner kroner, hvoraf de fem millioner kan henføres til ekstraudgifter til det vikarbureau, der har hjulpet med lægebemandingen, samt til overarbejdsbetaling til sygeplejersker på grund af mangel på sygeplejersker på 1813.

Der lægges nu også op til generelt at øge budgettet til at drive 1813-ordningen. Den såkaldte Præhospitale Virksomhed i Region Hovedstaden, som akuttelefonen indgår i, har estimeret, at der bør tilføres 11 millioner kroner i forhold til det udmeldte budget, hvis man skal kunne overholde det fastsatte mål om en maksimal ventetid på tre minutter for 90 procent af henvendelserne til 1813.

Ordningen har i de første otte-ni måneder efter starten den 1. januar ikke været bare i nærheden af at leve op til den målsætning.

Oprindeligt havde man regnet med, at det samlede udgiftsniveau til ordningen ville være på cirka 155 millioner kroner, hvilket var det beløb, regionen i 2012 betalte de praktiserende læger for at drive den gamle lægevagt, som 1813-ordningen erstatter. Men nu tyder det altså på, at udgiften bliver noget større.

Powered by Labrador CMS