TDC-ansatte kæmper for at bevare løn og job
Flere medarbejdergrupper i TDC føler sig presset og frygter både for deres løn og job.
Det tidligere statsejede selskab TDC kæmper indædt for at bevare førerpositionen på det danske telemarked, og har siden 2008 haft et overskud på mellem to og fire milliarder om året. I samme periode er næsten 3.000 stillinger i TDC blevet nedlagt eller outsourcet, heraf 2.500 i Danmark. Det skriver Avisen.dk.
Samtidig foregår en stigende grad af TDC’s aktiviteter i datterselskaber uden overenskomst, hvor løn- og arbejdsvilkår er dårligere end i moderselskabet.
Så mens aktionærerne glæder sig, skaber den benhårde vækststrategi utryghed og frustration blandt medarbejderne.
– Vi oplever i øjeblikket, at TDC gør alt hvad de kan for at presse vores vilkår. Rigtig mange medarbejdere er bekymrede for deres fremtidige vilkår hos TDC, og om de overhovedet har en fremtid hos TDC, siger fællestillidsrepræsentant Jeana Jørgensen fra TDC på Fyn til Avisen.dk.
I går kunne Avisen.dk fortælle om de ansatte i datterselskabet Telmore, som for nylig blev tvunget til at acceptere store forringelser.
Nu advarer fagforbundet Dansk Metal, som tegner overenskomst for 4.200 ud af de 7.800 TDC-ansatte i Danmark, imod, at arbejdspladserne fosser ud af TDC.
Senest har TDC meddelt, at 800 danske job outsources til det amerikanske firma SITEL, som allerede har frasagt sig overenskomsten med Dansk Metal.
Det betyder, at 800 TDC-medarbejdere kan vælge at flytte med til et job i Sønderborg eller London, men kun har garanti for deres løn- og ansættelsesvilkår indtil 2017, hvor overenskomsten udløber.
– Vi er alvorligt bekymrede. TDC har bebudet yderligere outsourcing til andre danske og udenlandske virksomheder. Vores løn- og arbejdsvilkår er under konstant angreb fra TDC’s side, siger John Schwartzbach, som er formand for Dansk Metal Tele Øst, og som også sidder i bestyrelsen i TDC til Avisen.dk.
Men heller ikke i TDC’s egne selskaber kan medarbejderne vide sig sikre på en ordentlig løn. Over en årrække har TDC opkøbt en underskov af ‘discount-brands’, blandt andet Telmore, Fullrate og Onfone (som nu er blevet til YouSee Mobil).
Knap 400 medarbejdere er nu samlet under selskabet Telco, som også varetager salgsarbejde for TDC.
Ifølge fagforbundet HK, som organiserer ansatte på callcentre og i telemarketing, arbejder TDC systematisk på at omgå den danske model.
Det sker ved at flytte personaletunge funktioner og konkurrenceudsatte ydelser ind i selskaber uden overenskomst, for på den måde at barbere omkostningerne med op til 50 procent.
– Man har fundet et hul i det faglige system, som man så udnytter efter bedste evne for at spare lønkroner. De ændrer bare logoet på lønsedlen fra TDC til TDC Telco, og pludselig er lønnen halveret. Det er modellen, og det er derfor, det er så moralsk angribeligt, siger Jakob Nerup, der er faglig sekretær i HK Service Hovedstaden til Avisen.dk.
TDC mener selv, at det er en overdrivelse at påstå, at stillingerne fosser ud af selskabet.
– Men det er rigtigt, at der forsvinder stillinger hvert år. Men det er ikke noget nyt. Vi har reduceret siden 2008, og jeg tror, at rigtig mange har erkendt, at hvis man arbejder for en virksomhed som os, med store teknologispring og ændrede markedsforhold, så er det en virkelighed, man må leve med, siger Peer Schaumburg-Müller, der er vicedirektør i HR til Avisen.dk.
Peer Schaumburg-Müller erkender, at de mange forandringer kan skabe usikkerhed blandt medarbejderne.