T. Hansen forsvarer halv pris-kampagne på krudt der kun kan købes i to uger
Køb fyrværkeri til halv pris.
Sådan har den landsdækkende butikskæde T. Hansen reklameret i blandt andet tvspots, aviser og på nettet i løbet af de seneste dage.
T. Hansen er med sloganet »Så kører det for dig« mest kendt for at sælge tilbehør og reservedele til biler og knallerter, men har de seneste år også slået sig op som forhandler af nytårsfyrværkeri.
Fra i år er Fyrværkeriloven lavet om, så det nu kun er lovligt at sælge fyrværkeri to uger om året fra d. 15 til den 31. december. Og det er kun lovligt at sætte ild til de indkøbte nytårsraketter og batterier fem dage fra d. 27. december til 1. januar.
Men kan man tale om, at kunderne får noget til halv pris af normalprisen på produkter, som nu kun bliver solgt to uger om året? Ja, mener kommunikationschef hos T. Hansen, Andreas Dyhrberg.
»Jeg har godt bemærket, at det har været svært for nogen at forstå,« siger han til Berlingske Business.
Han forklarer, at halv pris-konceptet fungerer på to forskellige måder. Dels er der raketter, som fra midten af december blev solgt til 100 kroner, og nu er sat ned til en halvtredser. Og så er der sortimentspakkerne, som ikke har kostet det dobbelte. Men hvis fyrværkeriet i pakkerne blev solgt stykvis ville prisen blive dobbelt så høj.
»Så der er tale om det man i banksprog kalder for nominelle værdier,« Andreas Dyhrberg.
Og det kan jeres kunder godt forstå?
»Der er rigtig mange, der kan forstå det. I går stod jeg i Herning Centret og mødte den ene positive kunde efter den anden. Fyrværkeri er jo noget, der gør folk glade.«
Ifølge kommunikationschefen vil de mere restriktive regler for fyrværkerforhandlere ikke påvirke kædens samlede fyrværkerisalg negativt. Tværtimod er der forventning om, at omsætningen på fyrværkeri (som koncernen ikke vil afsløre for offentligheden) sætter rekord i år.
»Vi frygtede, at vi ville blive ramt, fordi vi sælger normalt meget fyrværkeri før jul. Men vi kan konstatere er, at fyrværkerisalget er gået rigtigt godt. Sidste år gik salget lidt tilbage til sidst, fordi der var dårligt vejr. Men i år er der klar himmel og flot, og danskerne vil jo bare have noget krudt,« siger han og fortsætter:
»Så vi har faktisk ikke kunne mærke det. Men det giver selvfølgelig nogen logistiske udfordringer, når man skal bringe fyrværkeriet frem på kortere tid. Det er mere intensivt i år.«
T. Hansen sidder på 20-25 procent af det samlede fyrværkerisalg i Danmark. Ifølge kommunikationschefen er der enkelte varer, der er begyndt at være udsolgt i kædens 153 butikker. Men de fleste kunder kan få de varer, de er taget i byen efter. De mest solgte produkter er batterier.