Synsloven ændres: Det kan betyde flere fejl på køretøjer
Set i lyset af de seneste dages mange, mange sager med farlige busser, er det ikke ubetinget godt nyt.
Synsloven står til at blive ændret fra og med maj 2018, og det er ikke godt nyt, hvis man spørger direktør hos Applus Bilsyn, Per V. Rasmussen. I en pressemeddelelse udsendt af Applus Bilsyn kommenterer han på den formodede ændring af synsloven, der i hans øjne bør ses i et helt nyt lys, efter de seneste dages skriverier om farlige busser.
Newsbreak.dk har, sammen med andre medier, den seneste tid skrevet en del om farlige busser, der har kørt unge mennesker rundt til sportsbegivenheder sommeren over. Problemet med busserne har været, at politiet ved kontrol af busserne har opdaget, at de store, tunge køretøjer er i så dårlig stand, at de ikke har lov til at køre – overhovedet.
Reglerne for bilsyn blev sidst ændret i januar 2017. Har du styr på de nye regler? Se dem i galleriet til denne artikel.
Hos Applus bilsyn er man ganske sikker på, at der kommer flere sager som dem ved Dana Cup, og dermed mange flere tilfælde, hvor busser og andre køretøjer farer rundt i trafikken fyldt med fejl, skulle synsloven blive ændret.
Paragraf fjernes måske ved ændring af synsloven
Ifølge Applus er problemet synsloven eller rettere, synsloven som den formentlig vil se ud efter maj 2018. Til den tid vil § 6 af synslovgivningen muligvis være fjernet. Den paragraf har indtil nu sikret adskillelse mellem dem, der syner køretøjer og dem, der reparerer dem.
”Vores bekymring går på, at ’Dana Cup-sagen’ ikke bliver en enlig svale. I dag er udførelse af syn og reparationer på køretøjer adskilt. Men spørgsmålet er, om en yderligere liberalisering kan fastholde denne adskillelse? Vi mener, at en eventuel kasketsammenblanding er potentielt farlig. Adskillelse af interesser vil derimod fastholde kvaliteten i kontrollen og gavne trafiksikkerheden,” siger adm. direktør hos Applus Bilsyn, Per V. Rasmussen i pressemeddelelsen.
En del af de busser, der blev kontrolleret i forbindelse med Dana Cup, fik klippet pladerne, fordi de havde alvorlige fejl på bremserne.
”EU-lovgivningen åbner netop op for, at politikerne og Færdselsstyrelsen kan vælge en højere standard på synsområdet. Det kan f.eks. være en ISO-standard 17020, som sikrer adskillelse mellem dem, der reparerer og kontrollerer. Denne standard er udfærdiget specielt til inspektionsvirksomheder, og synsvirksomheder skal leve op til den i bl.a. Spanien, Irland og Tyskland,” uddyber Per V. Rasmussen.
Han er i øvrigt ikke ene om at være bekymret. Heller ikke hos Dansk Bilbranceråd, der er medlemsorganisation for 2.000 værksteder, er der store forbehold mod ændringen af synsloven.
”Vi mener ikke, det er forsvarligt, hvis synsloven liberaliseres endnu mere, og værkstederne, der reparerer, også skal til at kontrollere køretøjer. Faktisk frygter vi mange flere lignende ’Dana Cup-sager’. Samtidig kender vi ingen i branchen, der synes, at en yderligere liberalisering er en god idé. Hverken værkstederne, Applus Bilsyn, Autoudvalget under Håndværksrådet, der består af Dansk Autogenbrug, SKAD, der bl.a. opbygger køretøjer som rustvogne, eller Autobranchens Handels- og Industriforening, hvor leverandørerne af reservedele hører til, støtter forslaget,” siger direktør hos Dansk Bilbrancheråd, Erik S. Rasmussen i pressmeddelelsen.