Sydtrafik forstærker fokus på nye kunder
Engang blev oplysning givet til folket af en højtråber på torvet. Nogenlunde samme koncept vil Sydtrafik bruge til at skaffe nye kunder i busserne. Sydtrafik vil ud at tale med nuværende og kommende kunder.
Men hvorfor nu det? Man kan jo finde alt på nettet. Rigtig nok, men Sydtrafik vil også gerne have alle dem i tale, som befinder sig under den elektroniske radar. Derfor bliver der snarest ansat to kundeambassadører, som man kan se, høre og tale med.
Ambassadørerne skal uddannes til at fortælle om Sydtrafiks forskellige billetter, om rejsekort og Rejseplanen. De skal møde kunderne, hvor de er, og fortælle dem, hvordan de med bussen kan komme herfra og dertil – eventuelt med et skift undervejs. De skal med andre ord gøre folk trygge ved at bruge den kollektive trafik.
Metoden bruges blandt andet af trafikselskabet på Fyn. Her har man kunnet måle stigende passagertal på ruter, hvor ambassadørerne har været der for kunderne før og under kørslen. Sydtrafik brugte ligeledes den direkte kontakt med held, da vi indførte rejsekort. Region Syddanmark bakker op om initiativet.
Tror på virkningen
– Vi vil gerne have flere passagerer, og vi tror på, at flere vil tage bussen, hvis de finder ud af, hvor godt den passer til deres behov, siger økonomidirektør i Region Syddanmark, Mogens Sehested Kristensen, og fortsætter:
– Vi tror, det er manglende viden, der afholder nogle fra at bruge den kollektive trafik, og det kan kundeambassadørerne rette op på. Den anden vej kan de formidle viden til Sydtrafik om, hvad der rører sig både hos kunder og hos potentielle kunder.
Perfekt timing
Sydtrafiks formand, Jesper Frost Rasmussen, er meget tilfreds med regionens opbakning.
– I Sydtrafik har vi netop vedtaget at forstærke vores fokus på passagererne for at få flere til at tage bussen og for at gøre endnu flere rigtig godt tilfredse med at køre i bus. Et ambassadørkorps, der holder kontakt med vores kunder, er et perfekt middel til at nå disse mål. Det er godt, at regionen går forrest og lader os prioritere dette tiltag.