Sure kunder sejrer: P-firma makker ret

P-firmaet ParkPark kom i sommer i vælten på grund af ny betalingsmodel. Nu er sagen taget op af Forbrugerombudsmanden.

Parkeringstjenesten ParkPark, der blandt andet servicerer parkerende i København møder voldsom kritik. Foto: Scanpix
Offentliggjort Sidst opdateret

Parkeringsbetalingstjenesten Parkpark, der i juli kom alvorligt i vælten på grund af en kontroversiel ny betalingsmodel, makker nu ret og tilbagebetaler automatisk penge til alle de kunder, der ikke har givet aktivt samtykke til en ny forretningsmodel.

Det skriver tjenesten på sin hjemmeside. Det skyldes, at Forbrugerombudsmanden har slået fast over for Parkpark, at indførelsen af den nye betalingsmodel ikke var foregået efter reglerne om aktivt samtykke. Det bekræfter Forbrugerombudsmanden og Parkpark.

“Parkpark er derfor i dialog med Forbrugerombudsmandens kontor og har iværksat en proces der skal sikre, at de kunder der ikke har givet aktivt samtykke via app eller hjemmeside får returneret beløbet”, står det på hjemmesiden. Direktør Michael Buch Sandager bekræfter over for Newsbreak.dk og afviser ellers at kommentere sagen yderligere.

Torsdag havde piben en anden lyd, da Ekstra Bladet skrev, at Parkpark ikke var sikre på, at kunderne ville få penge tilbageført. For at forstå, hvorfor det er vigtigt, får du lige en kort forklaring på, hvad der egentlig er foregået.

Automatisk trækning

30. juni oplevede adskillige nuværende og tidligere kunder, at der pludselig blev trukket 300 kroner fra deres konto. Pengene blev indsat direkte på en kunde-konto hos Parkpark, som brugerne så kunne bruge til at parkere for på de p-pladser, Parkpark har aftaler med.

Modellen kendes også fra for eksempel Rejsekortet, og den er der ikke nødvendigvis noget i vejen med. Problemet er opstået, fordi adskillige kunder ikke følte, de var blevet gjort opmærksomme på, at ændringen ville træde i kraft. Som Newsbreak.dk skrev 1. juli var flere forbrugerorganisationer heller ikke imponeret.

Konkret er der sket det, at alle med en oprettet profil på Parkpark er blevet varslet om ændringer i betingelserne for at være bruger af applikationen. Den mail er rundsendt til alle i midten af maj via mailadressen tilknyttet profilen. I den mail, som Newsbreak.dk er i besiddelse af, står det sort på hvidt, at ParkPark ændrer til en ny model. Men godt gemt.

Både FDM og Forbrugerrådet Tænk rettede i juli skarp kritik af, hvordan varslingen dog var sket. Det kan du læse meget mere om i vores oprindelige artikel fra 1. juli. Den finder du ved at klikke her: Kunder raser: Parkeringsfirma snyder os

Brød reglerne

Efter at have modtaget flere klager fra forbrugere, begyndte Forbrugerombudsmanden – forbrugernes vagthund – at kigge nærmere på Parkparks nye fidus. Her landede vurderingen så på, at Parkpark har forbrudt sig mod reglerne om aktivt samtykke.

Aktiv accept - og afvigelser

Da reglerne i aftaleloven er deklaratoriske, kan der dog som udgangspunkt aftales noget andet. Det er derfor muligt for en erhvervsdrivende at indgå en aftale med en forbruger om, at den erhvervsdrivende ensidigt må foretage ændringer i den løbende aftale. Et sådant aftalevilkår må dog ikke være urimeligt. Det forudsætter efter Forbrugerombudsmandens opfattelse at

(i) vilkåret ikke giver virksomheden ubegrænsede muligheder for at ændre aftalen,

(ii) kriterierne for, hvornår sådanne ændringer kan ske, fremgår tydeligt,

(iii) forbrugerne bliver varslet individuelt, klart og tydeligt om ændringen i rimelig tid og

(iv) forbrugerne kan opsige aftalen som følge af ændringen.

Hvis ikke vilkåret lever op til disse betingelser, kan vilkåret være urimeligt og derfor ugyldigt. I så fald kan virksomheden som udgangspunkt ikke foretage ensidige ændringer.

Hvis vilkåret er gyldigt, men hvis virksomheden ikke varsler ændringen tilstrækkeligt klart og i tilstrækkelig tid, har ændringen som udgangspunkt ikke virkning over for forbrugeren.

Kilde: Forbrugerombudsmanden

Vurderingen var altså, at ændringen var så markant, at det krævede en accept fra kunderne, før den nye betalingsaftale kunne indgås, forklarer Jeppe Hunsdahl, der er fuldmægtig hos Forbrugerombudsmanden. Parkpark har haft indtil mandag 21. september til at forholde sig til vagthundens vurdering.

Det er sket, oplyser Hunsdahl. I svaret fremgår det ifølge Forbrugerombudsmanden, at Parkpark i hvert fald delvis anerkender Forbrugerombudsmandens vurdering. Parterne er nu sammen ved at finde frem til en pragmatisk løsning på problemet. Noget tyder dog jf. udmeldingen fra Parkpark på, at firmaet allerede er i gang med at tilbageføre penge.

Kunder, der har kontaktet Parkpark og bedt om at blive løst fra aftalen og få sine 300 kroner retur, har i øvrigt hele tiden fået det. Direktøren, der i dag ikke vil kommentere sagen, skriver på hjemmesiden, at det er sket hurtigt.

Hvad så nu?

Den kommende tid byder så på forhandlinger mellem parterne Parkpark og Forbrugerombudsmanden, så situation bliver løst på bedst mulig måde. Der er to muligheder. Enten bliver parterne enige – eller også ender det ved anlæggelse af en civilsag.

Umiddelbart er der ikke noget, der tyder på, det går så vidt. I hvert fald skriver Parkpark på hjemmesiden: “Parkpark påtager sig naturligvis det fulde ansvar for denne proces og vi beklager overfor de af vores kunder, der har været berørt af ændringerne”.

Mens forhandlingerne står på, har Forbrugerombudsmanden et råd til forbrugere, der føler sig snydt.

– I mellemtiden kan man jo henvende sig til Parkpark og bede om at få løst sin aftale eller få pengene retur, hvis man ønsker det, siger Hunsdahl fra Forbrugerombudsmanden til Newsbreak.dk.

Nåede til Christiansborg

Allerede dagen efter, historien om de mange penge, der blev trukket fra parkerende danskeres konti, lugtede Hans Kristian Skibby (DF), der blandt andet er partiets transportordfører, blod. Han henvendte sig således direkte til erhvervsminister Simon Kollerup (S) og spurgte, om Parkparks praksis nu også kunne være lovlig.

Kollerup svarede i august, at Forbrugerombudsmanden på det tidspunkt havde oprettet en sag på forløbet og vurderede, at der ikke var tale om en praksis, der overholdt gældende regler. Ifølge Parkpark blev også de kontaktet af ombudsmanden første gang i august.

Det var dog ikke nok for Skibby, der igen i begyndelsen af september stiller spørgsmål ved, om ministeren har tænkt sig aktivt at skride ind og sikre, at alle kunder får tilbageført deres penge fra Parkpark samt “meddele, om ikke ministeren er enige med Dansk Folkeparti i, at netop svaret fra Forbrugerombudsmanden klart gør dette skridt nødvendigt”.

Noget tyder dog på, at det skridt slet ikke bliver nødvendigt. Som Parkpark skriver, har selskabet “iværksat en proces der skal sikre, at de kunder der ikke har givet aktivt samtykke via app eller hjemmeside får returneret beløbet”.

– Så det er vel det, der gælder, lyder det eneste svar, direktør Sandager vil give mandag.

Hvad er ParkPark

Da reglerne i aftaleloven er deklaratoriske, kan der dog som udgangspunkt aftales noget andet. Det er derfor muligt for en erhvervsdrivende at indgå en aftale med en forbruger om, at den erhvervsdrivende ensidigt må foretage ændringer i den løbende aftale. Et sådant aftalevilkår må dog ikke være urimeligt. Det forudsætter efter Forbrugerombudsmandens opfattelse at

(i) vilkåret ikke giver virksomheden ubegrænsede muligheder for at ændre aftalen,

(ii) kriterierne for, hvornår sådanne ændringer kan ske, fremgår tydeligt,

(iii) forbrugerne bliver varslet individuelt, klart og tydeligt om ændringen i rimelig tid og

(iv) forbrugerne kan opsige aftalen som følge af ændringen.

Hvis ikke vilkåret lever op til disse betingelser, kan vilkåret være urimeligt og derfor ugyldigt. I så fald kan virksomheden som udgangspunkt ikke foretage ensidige ændringer.

Hvis vilkåret er gyldigt, men hvis virksomheden ikke varsler ændringen tilstrækkeligt klart og i tilstrækkelig tid, har ændringen som udgangspunkt ikke virkning over for forbrugeren.

Kilde: Forbrugerombudsmanden

Powered by Labrador CMS