Sur smiley og stor bøde til Bilka: -Den ligger 100% hos os

Hos Bilka vil man nu finde ud af, hvordan et lignende problem ikke opstår igen.

Hos Dansk Supermarked vil man nu finde ud af, hvordan man i fremtiden sikrer, at der ikke ender tilbagekaldte varer på Bilkas hylder. Arkivfoto: Scanpix.
Offentliggjort Sidst opdateret

Det var et sammenfald af kommunikationsproblemer og uafklarede aftaler, der gjorde, at Bilka i Sønderborg modtog en bøde på 80.000 kroner og en sur smiley af Fødevarestyrelsen. Newsbreak.dk beskrev sagen tidligere søndag: 13. marts troppede repræsentanter for Fødevarestyrelsen op hos Bilka i Sønderborg.

Her ville man sikre sig, at butikken ikke havde flasker med tilbagetrukken dressing stående,  da lågene var fejlbehæftede. De omtalte produkter blev kaldt tilbage 9. marts, hvilket man også reagerede på i Sønderborg, hos Bilka.

I butikken fandt man alligevel 49 flasker dressing, hvilket altså udløste den sure smiley og medfølgende bøde. Det kan måske undre læseren, at tilbagekaldte varer kunne findes i butikken fire dage efter, at de blev kaldt tilbage.

Mystikken breder sig i kraft af, at Bilka mener at kunne dokumentere, at der ikke er solgt én flaske tilbagekaldt dressing, trods det at butikken har åbent syv dage om ugen.

Flasker fjernet – så kom der nye til

Kommunikationsmedarbejder hos Dansk Supermarked, der ejer Bilka, Mads Grand, kan dog bidrage med at opklare sagen. Det viser sig nemlig, at Bilkas medarbejdere fjernede flasker med dressing 9. marts.

Herefter gik der nogle dage. Det blev søndag, 12. marts, og natten til mandag, 13. marts, ankom der en ekstern leverandør til varehuset. Varene blev fyldt op, og mandag morgen stod der nu 49 flasker tilbagekaldt dressing på butikkens hylder.

– Det er selvfølgelig noget, vi er rigtig trætte af, siger Mads Grand. Han understreger, at fejlen er 100% hos Bilka, og at man nu skal finde ud af, hvordan de eksterne leverandører bliver bevidste om, at der kan findes tilbagekaldte varer blandt de ting, man er ved at læsse ind i en butik.

Mads Grand fortæller, at de tilbagekaldte flasker dressing kun befandt sig på hylderne i nogle få timer, inden at de blev opdaget. Alligevel er han ikke i tvivl om, hvor fejlen ligger.

– Der er ikke så meget at rafle om. Den ligger 100% hos os, siger Mads Grand til Newsbreak.dk.

Powered by Labrador CMS