Sundhedspersonale sikrer sig bedre behandling
I en ny rapport fortæller sundhedspersonale, at de bruger deres kendskab til systemet til at sikre sig selv en bedre behandling.
Et indgående kendskab til hospitalsvæsnet kan sikre, at man får en bedre behandling. Det fortæller sundhedspersonalet i en ny undersøgelse fra Dansk Selskab for Patientsikkerhed.
Flere af deltagerne i rapporten siger, at de ved, hvordan de kan udnytte systemets fejl til at få hurtigere behandling. Det skriver Jyllands-Posten tirsdag.
– Man har en insiderviden om, hvordan man skal spørge for at komme skridtet videre, for det kan godt være, at det ikke lige kommer automatisk. Men så ved man jo, at man lige skal spørge om opfølgning på blodprøver eller tillægsmedicin, og hvornår vi skal ses næste gang, og hvad der skal se, siger en deltager i rapporten.
En anden deltager i rapporten fortæller:
– Jeg har haft mange fordele, fordi jeg ved, hvad man skal gøre. Jeg skulle selv til en skanning, hvor jeg bare gik over i røntgen og sagde, at hvis I har et afbud på et tidspunkt, når jeg er på arbejde, så kan jeg godt fylde det hul ud. Og så kom jeg til dagen efter, siger en deltager i rapporten.
Og der er grund til at reagere på baggrund af rapportens konklusioner, mener Dansk Selskab for Patientsikkerhed.
I rapporten konkluderer de: “Når de sundhedsprofessionelle for eksempel oplever, at de har gavn af at bruge deres særlige viden om og kontakter i sundhedsvæsnet til at sikre koordination og fremdrift i deres eget forløb, så indikerer det, at det her et område, som skal styrkes og forbedres for andre patienter”.
Newspaq