Succes med at lade cyklister svinge til højre for rødt

Vejdirektoratets forsøg med tilladt højresving for cyklister ved rødt lys ser ud til at vise positive resultater.

Offentliggjort Sidst opdateret

Det fleste cyklister har nok en gang imellem eller ofte valgt at ignorere færdselsloven ved at snige sig rundt langs vejkanten og svinge til højre i et kryds, hvor der egentlig var rødt for dem. Fremover kommer cyklister muligvis til at kunne foretage denne manøvre i flere lyskryds uden at skulle frygte dårlig samvittighed eller færdselsbøder.

Vejdirektoratet har nemlig i løbet af de seneste to år gennemført et forsøg, hvor det i 32 udvalgte lyskryds har været tilladt at svinge til højre, selvom der var rødt lys for dem – cyklisterne har dog stadig vigepligt for fodgængere og andre cyklister, der har grønt lys i tværgående retning.

Ikke flere konflikter

Vejdirektoratets erfaringer fra forsøgsperioden ser umiddelbart gode ud, oplyser Winnie Hansen, der er fagkoordinator ved Vejdirektoratet, til Newsbreak.dk.

– Vi har ikke oplevet en stigning i antallet af konflikter mellem højresvingende cyklister og fodgængere, siger Winnie Hansen.

Hun oplyser derudover, at Vejdirektoratets undersøgelse viser, at antallet af cyklister, der vælger at svinge til højre for rødt lys, hvor det er lovligt, er markant højere end antallet, der vælger at gøre det i “normale” lyskryds.

Winnie Hansen understreger, at den endelige evaluering og anbefaling fra Vejdirektoratet endnu ikke er færdig.

Cyklistforbund: Udbred højresving for rødt

Hos Cyklistforbundet glæder direktør Klaus Bondam sig over de positive meldinger fra Vejdirektoratet. Cyklistforbundet håber, at erfaringerne kan være med til inspirere kommuner til at indføre lovligt højresving for rødt i mange flere kryds.

– Det betyder rigtig meget for cyklister, at man kan køre i flow, hvor man ikke skal stoppe op og sætte i gang hele tiden, siger han.

Cyklistforbundet mener ikke, at der generelt skal være tilladelse til højresving for rødt, men i rigtig mange kryds, vil det give god mening, siger Klaus Bondam. Han opfordrer derfor også politiet til at være mere rundhåndede med særtilladelserne. De er nemlig politiet, der skal godkende dispensationerne, og for eksempel Københavns Kommune har oplevet at få afslag fra politiet til at tillade højresving for rødt lys.

I enkelte andre kommuner har der dog været forsøg i stil med Vejdirektoratets, der kun har været på statslige veje.

“Unødvendg begrænsning”

Det var daværende tranportminister Pia Olsen Dyhr (SF), der tog initiativ til forsøget med højresving for rødt, for at “udvikle et holdbart koncept, som gør det lettere at komme rundt på cykel”, som hun udtalte i en pressemeddelelse. Også daværende justitsminister Morten Bødskov (S) bakkede op om initiativet.

– Mange cyklister oplever fra tid til anden at skulle standse ved rødt lys på steder, hvor de ellers kunne svinge til højre trygt og sikkert – og uden fare for andre trafikanter. Det kan virke som en unødvendig begrænsning i en travl hverdag og kan være med til at svække den almindelige respekt for færdselsreglerne til skade for trafiksikkerheden, udtalte Morten Bødskov i en pressemeddelelse.

Vejdirektoratet har opstillet følgende kriterier for, hvilke kryds der er egnede til at indføre forsøgsordninger med højresving for rødt for cyklister.

  • Der skal være en separat cykelsti både op til krydset og på den vej, cyklisterne skal svinge ind på.
  • Cykelstien skal være mindst 1,85 m bred, og der skal være en afstand til faste genstande på mindst 30 cm.
  • Cykelstien på vej ind i krydset skal deles i en højresvingsbane og en ligeudbane for cyklisterne.
  • Krydset skal være tilpas simpelt til, at der ikke er for mange potentielle konflikter, og der skal være et lavt hastighedsniveau.
  • Højresving for cyklister er ikke velegnet, hvor der er for mange fodgængere
Powered by Labrador CMS