Styrelse: For dyrt at ændre Digital Post
Danskerne må vente til 2016 med at få klar besked om afsendere af digital post fra det offentlige.
Folketingets Ombudsmand mener, at det er på kant med forvaltningsloven. Og en forsker i digital kommunikation kalder det for “et fejldesign i hele systemet”.
Alligevel vil Digitaliseringsstyrelsen først i 2016 ændre Digital Post, så det automatisk fremstår klart for borgerne, hvem de kommunikerer med.
Systemet er nemlig indrettet på en måde, så det kun er myndigheder med et CVR-nummer, der står som afsender og modtager af digital post. Derfor vil et digitalt brev fra den lokale politikreds have ‘Rigspolitiet’ som officiel afsender, mens post fra sygehuse vil registreres som den region, de hører under.
– Vi hører naturligvis på, hvad Ombudsmanden siger, og vi vil gerne lave så brugervenlige løsninger som overhovedet muligt. Derfor er det også et specifikt krav i udbuddet til den nye Digital Post løsning, at afsenderinformationen – også fra underliggende postkasser – fremgår tydeligt, siger kontorchef Lone Berglykke, Digitaliseringsstyrelsen.
Den nye Digital Post løsning ventes dog først at være klar til drift i slutningen af januar 2016. Men det ville indebære for store omkostninger at ændre på systemet nu, mener Lone Berglykke.
– Problemet er selve den måde, som Digital Post løsningen er konstrueret på. Hvis vi skulle ændre det nu, vil det kræve en helt fundamental ændring af systemet. Det vil være både omfangsrigt og dyrt, og da det er skatteborgernes penge, vi har med at gøre, mener vi, det er bedre at vente, til vi alligevel skal implementere et nyt system, siger hun.
Indtil den nye løsning er på plads, skal borgerne kigge i emnefeltet efter den egentlige afsender af den digitale post.
– Vi vil nu indskærpe over for myndighederne, at man skal oplyse i emnefeltet, hvor meddelelsen kommer fra, så der ikke er tvivl om det. Og vi mener, at det vil kunne fungere som en acceptabel løsning, indtil vi får et nyt system, siger Lone Berglykke.
Men det vil uden tvivl resultere i fejl og forglemmelser, som vil give anledning til forvirring hos borgerne, forventer Jesper Bull Berger, ph.d.-studerende ved RUC og forsker i digital kommunikation.
– Hver gang der er et system, som kræver, at man manuelt gør noget, så vil der være nogle, som ikke får gjort det. Og når det er noget så vigtigt, som at kunne identificere de myndigheder, man kommunikerer med, så er det kritisabelt, at det er den bedste løsning, siger han og fortsætter:
– Det er simpelthen et fejldesign i hele systemet, som er skyld i det her, og Digitaliseringsstyrelsen har ikke været nok opmærksom på det ved opbygningen af systemet.
/ritzau/