Stort flertal er tilfredse med akuttelefon
De fleste borgere, der har brugt 1813 i februar, har været godt tilfredse. En del finder dog ventetiden lang.
De fleste borgere, som har haft kontakt med en læge eller sygeplejerske på Akuttelefonen 1813, er tilsyneladende godt tilfredse med oplevelsen.
Næsten ni ud af ti borgere svarer, at de er “meget positive” eller “positive” med det samlede indtryk, viser en ny undersøgelse foretaget af Region Hovedstadens Enhed for Evaluering og Brugerinddragelse. Det oplyser regionen i en pressemeddelelse.
Regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S) er tilfreds med de nye resultater.
– Det bekræfter det billede, som vi har haft, nemlig at borgerne er glade for hjælpen på 1813.
– Det er ingen hemmelighed, at Akuttelefonen 1813 har været udskældt, blandt andet på grund af svartiderne. Men besvarelserne vidner om, at kritikken ikke altid er berettiget, siger Sophie Hæstorp Andersen i pressemeddelelsen.
Mange er utilfredse med ventetid
91 procent af de adspurgte borgere svarer, at de føler sig hørt og forstået af 1813’s personale.
90 procent svarer, at de er meget positive eller positive over den måde, som sygeplejerskerne spørger ind til borgerens sygdom eller skade, mens det gælder for 92 procent, når de gælder lægernes spørgsmål.
Der er dog også plads til forbedring. for eksempel oplever 43 procent af borgerne i undersøgelsen, at de har ventet for længe på at komme igennem til 1813.
– Undersøgelsen bekræfter, at vi stadig har et arbejde foran os. Men borgerne har givet os et godt input til det videre arbejde med det enstrenget og visiteret akutsystem, som 1813 er en del af, siger Sophie Hæstorp Andersen.
1100 borgere, som har været i kontakt med Akuttelefonen 1813 i februar 2015, har deltaget i undersøgelsen.
/ritzau/