Stigende detailsalg i januar giver forårsfornemmelser

Danskerne er begyndt at svinge dankortet igen. Arkivfoto: Colourbox
Offentliggjort Sidst opdateret

Fra december til januar steg detailsalget 0,2 procent. – Forbrugslysten er så småt tilbage, vurderer økonom.

En stigning på 0,2 procent i det danske detailsalg fra december til januar giver grund til forårsstemning, da forbrugerne er begyndt at hive pengepungen frem noget oftere.

Sammen med den seneste fremgang er detailsalget siden januar sidste år steget med hele 2,4 procent.

Det er et klart signal om, at forbrugslysten så småt er ved at vende tilbage hos de danske forbrugere, mener makroøkonom Peter Bojsen Jakobsen fra Sydbank.

– Forbrugslyst blandt forbrugerne har ellers været en mangelvare gennem de seneste år, og den svage udvikling i privatforbruget har lagt en dæmper på den samlede vækst i dansk økonomi, siger han.

Det er særligt salget af “andre forbrugsvarer”, som dækker over blandt andet elektronik, som er årsagen til stigningen, påpeger makroøkonomen.

Samme forklaring finder cheføkonom Helge J. Pedersen fra Nordea. Han nævner, at der er blevet solgt godt af husholdningsartikler og andre varer, der overvejende sælges over internettet.

– Det kan nemlig konstateres, at det især er salget fra internetbutikker, som brager i vejret. Der er omsætningen steget med hele 17 procent over det seneste år, konstaterer Helge J. Pedersen.

Lægges stigningen i detailsalget sammen med forbrugertilliden, der tog et lille spring fra januar til februar, er der bestemt gode udsigter for, at den generelt bedre udvikling i dansk økonomi vil fortsætte gennem 2015, vurderer Nordeas cheføkonom.

Samme vurdering har Peter Bojsen Jakobsen, som tager et lille forbehold, da usikkerheden i den internationale økonomi er stor og hurtigt kan slå danskernes nyfundne forbrugslyst ned.

/ritzau/

Powered by Labrador CMS