Star Wars-blaster solgt for millionbeløb

Laserpistolen, som karakteren Han Solo brugte i den sidste af de originale Star Wars-film, er solgt.

Offentliggjort Sidst opdateret

Las Vegas er rammen om mangt og meget. Også auktioner. Og på den af disse er en meget populær rekvisit fra Star Wars netop blevet solgt hos Julien’s Auctions. Nemlig den laserpistol, eller blaster, som den kaldes, som Han Solo (Harrison Ford) brugte i “Episode VI: Return of the Jedi”. Formedelst 550.000 dollar – cirka 3,5 millioner kroner.

Bleedingcool.com skriver, at i auktionskataloget var det oplyst, at blasteren angiveligt skulle være en af de fire, der blev brugt i filmen.

Dermed overgik den prisen på 450.000 dollar – 2,9 millioner kroner – som det lyssværd, hovedkarakteren Luke Skywalker bruger i de to første film i serien, tidligere er solgt for.

Stor fanskare

De originale Star Wars-film har fortsat en stor og dedikeret fanskare. Filmene, der er lavet af George Lucas, blev på rekordtid voldsomt populære og et kulturelt fænomen, da de kom ud.

Han Solos blaster var ejet af James Schoppe, der var art director på “Return of the Jedi”. Sammen med flere andre effekter havde han haft pistolen liggende i over 30 år.

På samme auktion, der gik under navnet Hollywood Legends, blev en anden blaster fra Star Wars solgt.

Nemlig en såkaldt biker scout blaster fra “Return of the Jedi”. Den gik for den nette sum af 90.624 dollar – omkring 575.000 kroner.

Solgt 40 rekvisitter

I alt har han solgt over 40 gamle rekvisitter på auktionen, deriblandt en økse brugt af de små bamselignende væsner “Ewoks” for 72.000 kroner og plantegningerne for skurken Jabba the Huts luksusskib “Khettana” for 580.000 kroner.

Rekorden er dog stadig sat af robotten R2-D2, der blev solgt sidste år for 2,8 millioner dollar – 17,7 millioner kroner – sidste år.

Flere film kommet til

Disney købte Star Wars af George Lucas for et større milliardbeløb 2012. Siden da har Disney produceret en stribe nye film. Mens de første var meget set, har den seneste, Solo, skuffet voldsomt ved billetlugerne.

Det har udløst kommentarer om, at Disney er ved at ødelægge universet med overkommercialisering.

– (Filmen red.) gør absolut intet andet end at holde en lukrativ gryde i kog på hyggeunderholdningens vågeblus, skrev Politikkens anmelder Kim Skotte om “Solo”.

Powered by Labrador CMS