Sprogprojekt hædret med EU-pris

Projektet Tegn på Sprog har fået Den Aurøiske Sprogpris 2014. Foto: Colourbox
Offentliggjort Sidst opdateret

Aarhusiansk projekt med undervisning af flersprogede børn bliver hædret.

Sprogprojektet ”Tegn på sprog” med bidrag fra elever og lærere på Søndervangsskolen i Aarhus og medarbejdere i Børn og Unge har netop modtaget Den Europæiske Sprogpris 2014. Den Europæiske Sprogpris uddeles hvert år af et ekspertpanel nedsat af EU. Prisen er en opmuntring til projekter, som viser nye måder at lære sprog på, og som derved bidrager til kommunikation og kulturforståelse og bedre muligheder for uddannelse og arbejde.  Prisen er uddelt ved en konference i København.

– ”Tegn på sprog” er et fornemt eksempel på, hvordan sprogpædagogisk praksis og teoretisk viden kan supplere hinanden og give ny viden, som kan gavne alle elever i klassen. Jeg glæder mig også over, at Aarhus med projektet bidrager til den nationale og internationale forskning på området,” siger Bünyamin Simsek (V), rådmand for Børn og Unge.

Tegn på Sprog er et samarbejdsprojekt mellem fem skoleklasser i fem kommuner, fire professionshøjskoler og Aarhus Universitet. Projektet har været i gang siden 2008, da en del projektets formål er at skabe længerevarende resultater.

Ekspertgruppen bag udpegningen af ”Tegn på sprog” som vinder af Den Europæiske Sprogpris 2014 udtaler blandt andet

– Der tages udgangspunkt i de enkelte elevernes sproglige forudsætninger i sprog- og læseundervisningen for derefter at kunne tilpasse den sprogpædagogiske praksis samt uddannelsen af lærere og pædagoger til de tosprogede elevers indlæringsbehov, hvilket er meget positivt. Projektet sker under inddragelse af europæiske forskere på området, og målet er at skabe de bedste rammer for alle børn i klasserummet – uanset deres sproglige baggrund. Som vigtige elementer har man både fokus på de tosprogede børns andetsprog samt deres viden om sprog fra andre sprog end dansk. Derudover bliver der lagt vægt på sprogets rolle i sociale identitetsprocesser, sådan at det at være tosproget bliver taget som værende en fordel og ikke en ulempe.”

Powered by Labrador CMS