Sporarbejde drillede DSB i sommeren
Vi kender det alle sammen: Man står på perronen og tripper og kigger hele tiden på uret, mens man spejder efter det forsinkede tog.
Det har heldigvis været et sjældent syn i år, men det satte sommeren en kortvarig stopper for. DSB oplyser, at 92,7 procent af fjern- og regionaltogene kørte til tiden i juli måned, mens det var 94 procent i august.
»De 94 procent i august måned er en stigning ovenpå en sommer, der har budt på lidt af et dyk – primært fordi der har været rigtig mange sporarbejder, som altså også har generet, at togene kunne komme frem til tiden,« fortæller DSBs trafikinformationschef, Tony Bispeskov, der ærgrer sig over forsinkelserne.
2014 har ellers været rekordår fra 1. januar og frem til nu. Hele 95,3 procent af togene har nemlig kørt til tiden. I hele 2013 var det 92,3 procent, mens 94,3 procent af togene i 2012 rullede ind på landets perroner til tiden.
Tony Bispeskov fastslår da også, at DSB regner med at komme tilbage på sporet, så 2014 ender med at blive et rent rekordår.
»Vi holder os jo fra at lave spådomme, men vi glæder os til gengæld på passagerernes vegne over, at det går rigtig fint med at få togene frem til tiden. Det er først og fremmest det, du har som forventning som kunde, når du køber en billet. Og der kan vi altså se, at vi lever op til køreplanen i langt de fleste tilfælde. Så det går den rigtige vej, men vi er ambitiøse, så vi vil have endnu flere tog, der kører helt til tiden,« siger trafikinformationschefen.
Og DSB har sat sig et ambitiøst mål om, hvor mange tog der faktisk skal køre til tiden. Også selvom de aldrig kan leve op til det, erkender Tony Bispeskov.
»Vores måltal vil altid være 100, og det er klart, vi ikke kan nå 100 procent, men det vil være det, vi sigter efter. En forsinkelse – det er en forsinkelse for meget, for når kunderne oplever forsinkelser, så oplever de også bristede håb i forhold til, hvad de var blevet stillet i udsigt. Vi skal blive bedre til at sikre os, at hver gang en kunde har en forventning om, at vi kører til tiden, så skal vi selvfølgelig også kunne leve op til det,« siger han og fortsætter:
»Så vil der være nogle sporarbejder og nogle andre ting, som indimellem vil gøre, at vi ikke kan køre helt til tiden. Men ambitionen er helt klart, at alle tog skal køre til tiden, selvom det selvfølgelig er umuligt at indfri.«