Sparer 3000 kroner på varmeregning

Fjernvarmekunder i København har i årevis betalt op mod 40 millioner kroner for meget for varme hvert år, fordi bygningernes varmecentral har været indstillet forkert. Det viser en ny opgørelse

Offentliggjort Sidst opdateret

Citathistorie: TV 2 Lorry

En ny opgørelse fra Hofor viser, at forkert indstillede varmecentraler hvert år koster de københavnske fjernvarmekunder mellem 30 og 40 millioner kroner.

Fjernvarmekunderne får dermed en unødvendig ekstraregning, der typisk ligger på mellem 500 og 2000 kroner per kunde.

Det skriver TV 2 Lorry.

Vidste det ikke

En af de kunder er Hanne Andersen, der har haft sin lejlighed ved søerne i København 42 år. Hun anede ikke, at der var penge at hente på fjernvarmeregningen, før hendes andelsforening blev kontaktet af Hofor i 2019, hvor de oplyste om foreningens varmespild.

- Vi vidste ikke, at vi havde noget problem, fordi der var masser af varme i radiatorerne, så vi troede bare, at det hele fungerede, siger Hanne Andersen til TV 2 Lorry.

Efter andelsforeningen fik gennemgået sin varmecentral, endte Hanne Andersen med at spare 3000 kroner årligt på sin varmeregning.

Kan få konsekvenser

Og det krævede ikke nogen større indgriben end en ændring af indstillingerne i varmecentralen, der er placeret i bunden af lejlighedskomplekset, og som pumper fjernvarme ud til etageejendommens lejligheder.

Men det er ikke kun fjernvarmekundernes pengepung, der bliver udfordret af de forkerte indstillinger i varmecentralerne. De kan i yderste konsekvens også få konsekvenser for det samlede fjernvarmesystem.

Det fortæller Benny Østerbye, der er energirådgiver i Hofor.

Belaster systemet

- Det belaster faktisk systemet så meget, så vi kan risikere at få problemer med at levere varme nok til alle, siger Benny Østerbye og påpeger, at man ved at indstille varmecentralen korrekt sikrer man sig, at man ikke bruger for meget varme, og at man udnytter varmeenergien ordentligt.

Og selvom det enorme energispild har stået på i årevis, kan Benny Østerbye ikke helt forklare, hvorfor der ikke er blevet gjort noget ved problemerne tidligere.

- Det er et godt spørgsmål. Det er ikke sikkert, at vi har været gode nok til at kommunikere det her ud, men vi har i hvert fald kontaktet rigtig mange ejendomme de sidste 5-6 år med de her udfordringer, siger Benny Østerbye.

Flere har betalt for meget grundet en fejl i systemet.
Flere har betalt for meget grundet en fejl i systemet.
Powered by Labrador CMS