Sommerdæk: Dette skal du have styr på
Korrekt montering, tilstrækkeligt dækmønster og opbevaring er afgørende, når du skifter fra vinterdæk til sommerdæk.
Vejret bliver lunere, og derfor er det tid til at skifte fra vinter- til sommerdæk. Men det er ikke ligegyldigt, hvordan du går til opgaven.
– Dækkene er afgørende for køresikkerheden og bremselængden, og her spiller eksempelvis temperaturen en vigtig rolle, siger Gunnar Thykjær, der er senior director og ansvarlig for Falck Assistance.
Time dæk-skift
Du skal altså time dækskiftet efter vejrudsigten. Når temperaturen ligger stabilt over syv grader, bremser sommerdækket bedst.
– Man skal tjekke hjulet og fælgen grundigt for buler, flænger og slagskader inden montering. For det kan i værste fald betyde, at dækket sprænger under kørslen, siger han.
Sørg også for, at dækkene har tilstrækkeligt slidbanemønster, tilføjer Jørgen Jørgensen, der er mekanikeruddannet og seniortekniker hos FDM.
– Det gælder både de dæk, du afmonterer, og de dæk, du sætter på, at der skal være mindst tre millimeters dækmønster. Ellers skal de skiftes ud, siger han.
Fokuser på sikkerheden
Under selve monteringen skal du også have fokus på sikkerheden. For det første skal donkraften placeres rigtigt i forhold til bilen.
– Bilen har nogle såkaldte løftepunkter – altså nogle stærke punkter, hvor karosseriet ikke får skader. De kan aflæses i bilens instruktionsbog, siger Jørgen Jørgensen.
Endnu vigtigere skal donkraften placeres på et hårdt underlag, så den ikke synker i. Ellers kan bilen tippe.
– Det er livsfarligt at ligge og rode inde under bilen, når den kun er støttet af en donkraft. Så dækskift foregår ved siden af. Og hvis man vil ordne andre ting samtidig, foregår det med lift eller støttebukke, siger Gunnar Thykjær.
Spænd korrekt
Sørg også for, at hjulboltene spændes korrekt. Køb eller lån en momentnøgle, som hjælper dig med at ramme det korrekte tilspændingsmoment.
Hvis boltene er spændt for lidt, kan hjulet nemlig give sig og påvirke både sikkerhed og bilens køreegenskaber. Og hvis de spændes for hårdt, kan det skade fælge og bremseskiver.
– Hvert eneste år oplever vi folk, som ikke har spændt hjulboltene korrekt. Enten ringer de, fordi de undrer sig over larmen, eller fordi hjulet simpelthen er faldet af under kørsel, siger Gunnar Thykjær.
Kør en tur
Når boltene er spændt korrekt, bør du køre en tur på tanken og tjekke, om dækkene har tabt tryk over vinteren. Det korrekte dæktryk står i dørstolpen, benzinklappen eller instruktionsbogen.
Og når du triller hjem igen, skal du efterspænde hjulboltene.
– Det er simpelthen en egenkontrol af sikkerheden. Vi oplever hvert år, at både gør det selv-folk og sågar mekanikere kan misse et hjul i første omgang, siger Jørgen Jørgensen.