Snapchat er 62 milliarder kroner værd
Med en samlet værdi på 62 milliarder kroner har Snapchat mere end tredoblet sin værdi på lidt over et år.
Den sociale billedapp Snapchat, hvor man kan sende tidsbegrænsede billeder til sine venner, har modtaget 486 millioner dollar i en kapitalrejsning, der værdisætter hele virksomheden til 10 milliarder dollar, eller cirka 62 milliarder kroner.
Det lod selskabet diskret sive i en meddelelse til myndighederne på årets sidste dag, skriver Financial Times.
Den nye kapitalindsprøjtning kommer efter en usædvanlig lang serie af forhandlinger om funding for det Los Angeles-baserede selskab, der blot er tre år gammelt. Allerede tilbage i april begyndte selskabet at lede efter interesserede investorer.
Med den succesfulde kapitalrejsning får Snapchat også oprejsning, efter at selskabet besluttede at afslå et købstilbud fra Facebook på tre milliarder dollar for lidt over et år siden. Siden da har selskabet altså mere end tredoblet sin værdi.
Dermed skriver Snapchat sig ind i den lange række af sociale medier og apps, såsom Uber, Twitter og Facebook selv, der i løbet af det seneste års tid er gået på børsen med skyhøje vurderinger.
På trods af den høje værdi af Snapchat er selskabets primære indtægtskilde, reklamer, stadig meget lille. Indtil videre betaler kun en håndfuld brands for at reklamere på Snapchats tjeneste.
/ritzau/