Slukkede baglygter er hamrende farligt
Det er blevet mørkt uden for. Derfor er det vigtigt at tænde baglygterne på bilen. På mange nyere biler, gør de det nemlig ikke selv. Det er drønfarligt, lyder meldingen.
Flere og flere køber ny bil. Det er godt for økonomien, og det er bedre for miljøet. Problemet med nyere biler er dog, at mange af dem ikke har automatisk tænding på baglygterne, og det skaber farlige situationer.
– Vi ser det mere og mere, fordi kørelyset kun bliver tændt automatisk på de forreste lygter på flere nye biler. Det er meget farligt. Forkert lygteføring er ekstremt farligt for trafiksikkerheden, siger vicepolitinspektør Jesper Pedersen til Newsbreak.dk. Han er leder af færdselsafdelingen hos Fyns Politi.
To store ulykker
Fyns Politi var forrige søndag rykket ud til to store færdselsuheld på motorvej E20, hvor op mod 37 biler kørte sammen i to modsatrettede harmonikasammenstød. Newsbreak.dk har modtaget flere henvendelser fra folk, der var i nærheden eller impliceret i uheldene. Flere vurderer, at slukkede baglygter spillede ind i uheldene, hvor flere biler måtte holde i timelang kø og mange kørte alt for stærkt. Blandt andet talte vi med Michael Kjær, der fortalte, at folk måtte springe for livet, fordi bilerne kørte så vildt.
Jesper Pedersen vil ikke udtale sig om den konkrete hændelse. Ej heller kommentere på, hvor vidt slukkede baglygter spillede en rolle. Han vil dog gerne konkret sige, at det er en del af den samlede færdselsindsats hos politiet at holde øje med manglende baglys.
– Det er en del af den samlede indsats under det, vi kalder trafikfarlige forseelser, så det er noget, vi konstant er opmærksomme på.
Havarikommisionen: – Vi når at dæmme op
Hos Havarikommisionen, der dybdeanalyserer færdselsuheld, er der ingen statistik på, hvor ofte slukkede baglygter er direkte eller indirekte skyld i færdselsulykker, men formand Mette Fynbo siger til Newsbreak.dk, at det formentlig snart vil være et uddøende fænomen. En ny lov betyder nemlig, at fra 2016 bliver der igen indført krav om lyssensorer, så nærlys og dermed baglygterne tændes automatisk i mørke, tåge og kraftig regn.
– Det betyder også, at vi formentlig når at dæmme op for problemet, inden det bliver rigtig stort, dog vil den nye ordning desværre stadig betyde manglende kørelys om dagen spår Mette Fynbo, der også kan fortælle, at en ny dybdeanalyse af 27 ulykker om natten viser, at langt de fleste skyldes for høj fart og ofte spiritus.