Skræmmende rekord: Så mange dræbt

27 motorcyklister mistede livet i 2019 - og det vækker bekymring hos FDM og Landsforeningen for Motorcyklister.

Offentliggjort Sidst opdateret

Hvis du synes, at du har hørt meget mere om dødsfald i trafikken end du plejer, så er der noget om snakken. I hvert fald når det kommer til motorcyklister.

2019 blev nemlig det år, hvor flest motorcyklister blev dræbt på de danske veje i de seneste ti år.

– De sidste 10 år er antallet af dræbte og tilskadekomne motorcyklister ikke blevet nedbragt, som vi har set det hos andre trafikantgrupper. Derimod har antallet ligget stabilt med få udsving, og den triste rekord med 27 dræbte motorcyklister i 2019 understreger, at vi ikke er i mål endnu. Det er alt for ofte menneskelige fejl eller direkte forkert adfærd, som er grunden til, at ulykkerne sker, siger Jeppe Gudmandsen, pressekonsulent i Rådet for Sikker Trafik i en pressemeddelelse.

Det er særligt tre ting, der springer i øjnene, hvis man kigger nærmere på dødsulykkerne på motorcykel. I Danmark er det nemlig sådan, at det i 9 ud af 10 ulykker er mænd, der bliver dræbt. Mens det skræmmende nok viser sig, at det i mere end otte ud af 10 ulykker viser sig, at motorcyklisten kører for stærkt. Derudover viser det sig, at når motorcykler kører for stærkt, så øges risikoen for, at de overses af andre trafikanter i trafikken.

Antal dræbte motorcyklister 2010 til 2019

Fra 2010 til 2019 har der været 192 dræbte motorcyklister på de danske veje. I samme periode er 1.695 motorcyklister kommet alvorligt til skade.

  • 2010: 22 dræbte motorcyklister
  • 2011: 23 dræbte motorcyklister
  • 2012: 10 dræbte motorcyklister
  • 2013: 15 dræbte motorcyklister
  • 2014: 18 dræbte motorcyklister
  • 2015: 19 dræbte motorcyklister
  • 2016: 26 dræbte motorcyklister
  • 2017: 11 dræbte motorcyklister
  • 2018: 21 dræbte motorcyklister
  • 2019: 27 dræbte motorcyklister

Kilde: Vejdirektoratet

Bekymret over antal ulykker

En ny undersøgelse har klarlagt, at langt størstedelen af ulykkerne med dræbte og tilskadekomne fordeler sig to steder. Ulykker med personbiler involveret tegner sig for 50 procent af alle registrerede ulykker med personskade eller døden til følge. Det viser en opgørelse fra Vejdirektoratet for perioden 2015 til 2019.

– Vi ser med bekymring på det høje antal dræbte motorcyklister. Bilerne bliver løbende mere sikre, og det vil med tiden uden tvivl også have en afledt positiv effekt for motorcyklisternes sikkerhed, men vi kan ikke vente på, at systemerne skal knække ulykkesstatistikken. Derfor opfordrer vi bilisterne til at være ekstra opmærksomme, orientere sig en ekstra gang og vente med for eksempel at køre ud fra en sidevej eller svinge, hvis man er det mindste i tvivl om motorcyklens hastighed. Overser man en motorcyklist, kan det ende fatalt, siger chefkonsulent Dennis Lange fra FDM i pressemeddelelsen.

Samme bekymring er der også hos landets største motorcykelforening Landsforeningen for Motorcyklister.

– Jeg har desværre oplevet at miste gode motorcykelvenner i tragiske ulykker, og uanset hvem der har skylden i ulykken, er det fuldstændig meningsløst, når det sker. Som motorcyklist er man nødt til selv at tage ansvar for sin egen sikkerhed i trafikken, og det handler blandt andet om at passe på farten og sikre sig, at andre trafikanter har set en. Vi håber, at 2020 kan blive året, hvor kurven for dræbte og tilskadekomne motorcyklister knækker, siger Lene Michelsen, formand for MCTC-Landsforeningen for Motorcyklister.

I galleriet øverst kan du se en række gode råd til motorcyklister og bilister.

Powered by Labrador CMS