Skoleledere: Porno er allerede på skemaet
Formanden for skolelederne er helt enig i, at porno skal på skoleskemaet i folkeskolen, sådan som professor i sexologi ved Aalborg Universitet, Christian Graugaard, foreslår.
De unge skal undervises, så de får en realistisk opfattelse af deres krop og sexliv og ikke sammenligner ukritisk med sexindustriens kommercielle verden. Men professoren slår en åben dør ind, lyder det fra formanden for Skolelederforeningen, Claus Hjortdal.
»Han har ikke ret i, at vi skal til at sætte det på skoleskemaet, for det har vi sådan set allerede.«
»Det kan godt være, der skal mere fokus på det, det skal jeg ikke kunne sige. Men hvis man går ind og ser på trinmålene for seksualundervisning i 9. klasse, så står der, at børnene skal lære om identitet, seksualitet og normer – og der ligger retten til deres egen krop og pornografi,« siger Claus Hjortdal.
Han erkender dog, at »identitet, seksualitet og normer« lægger op til fortolkning, og han kan ikke sige noget om, hvor mange steder der reelt undervises i pornografi.
Seksualundervisningen i folkeskolen er jævnligt til debat og til spørgsmålet om, hvorvidt der er nok fokus på pornografi i seksualundervisningen, svarer Claus Hjortdal:
»Man kan altid spørge, om der er fokus nok på det. Det er svært, for på den ene side er det ofte omgærdet af en vis blufærdighed både fra elever og læreres side. På den anden side er der nogle perspektiver med ret negative konsekvenser, hvis man ikke underviser i det. Man ved aldrig rigtig, om det er nok.«
Skoleledernes formand slår til sidst fast, at seksualundervisning og herunder unges forhold til deres egen krop ikke kun er skolernes ansvar. Forældrene har også en forpligtigelse til at sikre, at de unge får en rigtig forståelse af dem selv og deres egen krop, så de får en sundt sexliv.