Skolebørn med særlige behov trives ikke

Børn i folkeskolen med særlige behov trives i langt mindre grad end de øvrige børn. Foto: Colourbox/free
Offentliggjort Sidst opdateret

Flere end otte ud af 10 børn trives i folkeskolen, men børn med særlige behov har det svært, viser ny rapport.

Selv om størstedelen af børnene i den danske folkeskole trives, går det knap så godt med at få børn med særlige behov til at føle sig tilpas i skolen.

Det viser et statusnotat fra en stor spørgeskemaundersøgelse, hvor 9000 børn fra 5. til 7. klasse er blevet spurgt om deres oplevelse af inklusion i folkeskolen, som Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI) har lavet.

Således skriver SFI i statusnotatets sammenfatning, at “specielt gruppen af tilbageførteelever og de elever, som modtager støtte i undervisningen – i lidt mindre grad trives og deltager i skolen”.

Undersøgelsen viser dog samtidig, at mere end otte ud af 10 elever på mellemtrinene i folkeskolen trives, og de er både fagligt aktive og har det godt socialt.

Undervisningsminister Christine Antorini (S) er på det generelle plan tilfreds med undersøgelsen.

– Høj trivsel er afgørende for, at vores børn lærer mere og bliver så dygtige, de kan.

– Selv om inklusionsopgaven er svær, og der er forskel på, hvor langt man er kommet rundt omkring, tegner undersøgelsen et klart billede af, at de danske skolebørn helt overordnet har det godt i deres skole, siger hun i en skriftlig kommentar.

Skoleelevernes vurdering af inklusion i folkeskolen er væsentlig mere positiv, end en lignende undersøgelse blandt forældre og lærere.

I en evalueringsrapport fra juni, som SFI og Institut for Uddannelse og Pædagogik på Aarhus Universitet har udarbejdet for Undervisningsministeriet, ser man adskillige tegn på, at såvel lærere som forældre vakler i troen på projektet.

Hvor det sidste år var 19 procent af de adspurgte lærere, der sidste år erklærede sig enige i opbakningen til inklusionsarbejdet, er det nu blot 14 procent.

Og mens skolelederne oplever “en vis opbakning” hos forældrene til de udfordrede børn, er støtten “lav og faldende” hos de øvrige forældre, lød det i rapporten, som er baseret på erfaringer fra 12 meget forskellige kommuner.

De adspurgte børn i spørgeskemaundersøgelsen vil senere deltage i flere undersøgelser om deres oplevelse af inklusion i folkeskolen, og der vil blive offentliggjort en større forskningsrapporter i 2015 og 2016.

/ritzau/

Powered by Labrador CMS