Skader du din bil ubevidst?
Det kan koste dyrt, hvis man ikke vedligeholder og passer på bilen
Her kommer fem ting, der bør undgås eller ændres i adfærden, hvis man vil slippe for skader på bilen og kedelige udgifter.
1) Fugleklatter
Selv om det ser harmløst ud, når nedfaldne bær eller fugleklatter har ramt bilen, så risikerer det at ødelægge lakken, hvis man lader dem ligge for længe.
– Fugleklatten består af syre fra dyrets mave, og det ætser lakken på bilen, siger Yasser Abaiji, der er teknisk rådgiver hos FDM.
Foden væk fra koblingen
2) Koblingen
Hvis man er typen, der bruger koblingen til at bremse bilen, når man holder på en bakke, eller har man generelt for vane at køre rundt med den ene fod let hvilende på koblingspedalen, så kan det være bekosteligt.
– Rigtig mange indrømmer, at de kører med en fod på koblingspedalen inde i byen, så de hele tiden er klar. Det er især ældre, siger Frank Sørensen, der er mekaniker og driver Automester i Odense.
– Men koblingen bliver varm og kan gå i stykker af det, forsætter han.
Hvor lang tid, der går, før det sker, er meget forskelligt, men han har et par kunder, der kommer hvert år for at få skiftet koblingen. Og det kan altså blive en dyr omgang.
– I bedste fald slider man kun koblingen op, men i værste fald kan man ødelægge både kobling og svinghjul, og så vil det blive endnu dyrere, forklarer Yasser Abaiji.
Han vurderer, at et koblingsskifte kan koste mellem 6.000 kroner og 25.000 kroner.
Brug isskraber eller isfjerner
3) Afrimning
Når man om morgenen skal fjerne sne eller is fra ruden, kan det være fristende at fravælge isskraberen for at blive i den varme bil og lade vinduesviskerne trække sig gennem isen-
– Det er en klassiker, og i bedste fald koster det en sikring og nogle viskerblade, mens det i værste fald brænder viskermotoren af, siger Yasser Abaiji.
4) Bump på vejen
De fleste har sikkert prøvet at køre lidt for stærkt over et fartbump, hvor både billist og bilen blev raslet igennem.
Men undlad at tonse over dem. Både af sikkerhedsmæssige hensyn, men også fordi der kommer slag op gennem undervognen, hvilket undervognskomponenterne kan tage skade af, forklarer Yassar Abaiji.
Bremser og batterier tager skade
5) Service
Har bilen holdt mere stille end sædvanligt under coronakrisen, så kan det være fristende at skippe servicesynet eller negligere vedligeholdelsen af den.
– Har man ikke kørt så meget under coronakrisen, så betyder det ikke, at man ikke skal servicere og pleje den, forklarer Yasser Abaiji.
Han nævner bilens bremser og batterier, som er noget af det, der tager mest skade, når bilen ikke bliver anvendt.
Newsbreak.dk har tidligere beskrevet 10 reparationer, som man aldrig må udføre selv. De kan ses i galleriet ovenfor.