Serieiværksætter kaster sig over mobilfirma – igen
Frank Rasmussen har startet et nyt teleselskab op igen. Han vil nytænke mobilmarkedet.
Tilbage til telefonen. Sådan lyder opskriften på vejen til en ny succes, mener manden, der ændrede hele det danske telemarked, satte priskrigen i gang, og som nu vil forny selve mobiltelefonens funktioner sammen med internationale spillere, inden han om tre år forventer også at kunne sælge sin seneste forretning.
Frank Rasmussen, der startede og siden solgte både lavprisselskabet Telmore og konkurrenten Bibob, prøver igen. Justfone, som har hovedsæde hos IT-virksomheden Visma i Herlev, skal denne gang ikke i priskrig men nytænke selve brugen af mobiltelefoner med nye funktioner i stedet for at lægge alt muligt andet ind i abonnementet for at få kunder i hus.
»Selv om der arbejder 15.000 i den danske telebranche, er der ikke sket meget i branchen de seneste 15 år. Nu lægger man gavekort, gratis kaffe, biograffilm og alt muligt andet med i abonnementet og fokuserer kun på indhold og pris. Enhver idiot kan ringe til Magasin og bestille gavekort og forære dem væk bagefter. Men der er intet sket i selve kerneforretningen, med grundproduktet. Jeg tror, at bunden i priskrigen nu er ved at være nået. Også »3« sætter nu priserne op. Folk gider efterhånden ikke mere skifte selskab for at spare en tier om måneden. Bare tanken om at skulle have nyt SIM-kort…,« siger Frank Rasmussen.
Men det er jo sådan set din egen skyld, at mobilkrigen blev sat i gang…
»Ja, jeg er en ren farisær. Men det skal vi have rettet op på nu,« ler Frank Rasmussen.
»Vi forsøger at ændre spillereglerne en smule«.
Inde i maven på TDC
Justfone A/S er stiftet i maj 2013, og TDC købte i marts 2014 halvdelen af ejerskabet for 3,6 millioner kroner. TDC har derfor i dag to repræsentanter i bestyrelsen, hvor advokat Torben Thomasen sidder for bordenden. Frank Rasmussen er administrerende direktør for selskabet, der først begyndte at tage kunder ind for tre måneder siden.
Justfone lejer sig ind på TDCs netværk men er – modsat andre serviceudbydere – »inde i maven på TDCs net«, som Frank Rasmussen udtrykker det. Derfor kan Justfone skabe funktioner, som andre ikke kan levere.
»Grunden til, at vi valgte TDC, er, at TDC stadig er markedsleder herhjemme men ikke er særligt stor internationalt. Vi tror, at behovene i f.eks. Storbritannien, Tyskland, Holland m.fl. er de samme,« siger Justfone-direktøren, som tidligere har arbejdet internationalt med mobiltelefoni.
Justfone giver f.eks. mulighed for, at folk kan vente, hvis man er optaget på telefonen – eller at de får en SMS, når man er ledig igen. Vigtige personer kan komme på ens VIP-liste, så de springer den almindelige kø over. I stedet for en telefonsvarer indtaler folk til en lydfil, som sendes til ens mailadresse, og man får en SMS, når der er lagt besked.
Den helt store øvelse for Justfone går ud på at nedbringe de gange, hvor man som kunde er nødt til at ringe til et andet teleselskabs net. Så skal der nemlig afregnes, og på sigt tror Frank Rasmussen på, at det kan lykkes at vende trafikken, så Justfone ikke skal afregne nær så meget til andre selskaber, som de skal til Justfone, fordi de ikke har samme funktioner.
Ikke en kundejagt
»Vi skal ikke skabe en kundebase, der skal sælges. Et mål kunne naturligvis være at få 100.000 kunder i hus og så sælge dem for 1.000 kroner stykket og få en million kroner for forretningen. Men hvis vi i stedet kunne øge deres forbrug med f.eks. 25 øre hver om ugen, ville det for en stor operatør som f.eks. Vodafone give mange milliarder ekstra i indtægter. Vi skal selvfølgelig have en kundebase, men vi har mere brug for den for at vise, at vi kan skalere vores idé op i større kundebaser end for at kunne tjene penge,« siger Frank Rasmussen.
Men tror du ikke, at man som mulig Justfone-kunde vil overveje, om I tænker på mig som kunde, eller om jeg deltager i et eksperiment?
»Vore kunder får glæde af, at vi eksperimenterer med helt nye funktioner, og at det foregår i Danmark. Kunderne vælger det hele. Kun nogle få fravælger f.eks. køsystemet, fordi de så ikke samtidig kan have en banke-på-funktion. Det forsøger vi at løse ved, at man får en SMS, hvis den, der har ringet op, bare har lagt på efterfølgende. På den måde er kunderne med til selv at perfektionere løsningerne,« siger Frank Rasmussen.
Han vil ikke fortælle, hvor mange kunder Justfone har nu.
»Vi oplyser ikke kundetallet, men det følger præcis det budgetterede,« lyder det.
Han må dog erkende, at opgaven med at sælge danske mobilbrugere noget nyt ikke er helt så nem, som han havde forventet.
»Teknisk går det rigtig godt. Vi har leveret alt, hvad vi har lovet. Men at fortælle kunderne om fordelene har nok været en lidt større opgave, end vi troede. Det er mange budskaber, der skal med i reklamerne. Vi bliver nok nødt til at sælge til, når kunderne er i hus,« siger han.
Farvel om tre år
Nytænkning og hurtighed er afgørende for Justfone.
»Der er intet af det, vi laver, der ikke kan kopieres. Det hele handler om, hvor hurtigt man kan få tingene på markedet. Alt skal ses som 10.000 små byggeklodser og ikke som et stort projekt, og så kan vi rykke. Det tog f.eks. kun 14 dage at udvikle vores Android-applikation. Og TDC blander sig ikke i det daglige. TDC er nok meget bevidst om, at innovationen har det bedst, når vi omkring 20 mand sidder sammen,« siger Frank Rasmussen.
Han lægger ikke skjul på, at Justfone på et tidspunkt skal sælges, sådan som Telmore blev det til TDC i januar 2004 for 229 millioner kroner og Bibob til Telenor i maj 2009 for 93 millioner kroner.
»Der er tre bud på en exitstrategi. Hvis vi relativt hurtigt får succes, vil TDC gerne hapse os. En stor, international spiller kunne sige det samme på lidt længere sigt. Formår vi at få mange kunder på flere markeder, vil det være en kapitalfond, der køber Justfone. Jeg tror, at det vil tage tre år fra nu af,« siger han åbent.
En svær opgave venter
Justfone kan meget vel sætte gang i en ny bevægelse på telemarkedet, siger en ekspert.
»Alene dét, at Frank Rasmussen står bag, skaber nervøsitet hos de store i branchen. For »hvad har han set, som vi ikke har?« Derfor er det selvfølgelig attraktivt for TDC at komme om bord så tidligt i opstartsfasen. For Frank Rasmussen har delvis ret i, at selskaberne slet ikke konkurrerer på teleydelser, og hvis han kan komme ind og overbevise folk om, at de gerne vil betale for funktioner, som det nu er muligt at få på mobiltelefonen gennem de langt mere avancerede netværk, kan TDC for relativt begrænsede penge komme med om bord,« siger senioranalytiker Morten Imsgard fra Sydbank, som følger telemarkedet.
Netop nu handler det om at skille sig ud fra de andre, når man vil sælge mobilabonnementer til danskerne. Nye kunder kan kun kapres hos konkurrenterne.
»Man skal have rimelig respekt, når Frank Rasmussen med sin baggrund kommer med noget. Men selv han har en svær opgave foran sig, fordi han skal have folk til at betale for innovation. Hvis kunderne ikke efterspørger de nye ting eller 100 procent forstår dem, er det svært at overbevise dem om, at de skal betale for dem. Hele telemarkedet fokuserer fortsat på pris. TDC forstår heller ikke, hvorfor Telmore Play (en større tillægspakke oven på det almindelige mobilabonnement med streaming, e-bøger m.m., red.) ikke får en eksplosiv tilgang af kunder. Det er et godt tilbud men svært at sælge, fordi forbrugerne ikke er vant til at købe den slags,« siger Morten Imsgard.
Han tror, at indgangen kan være små erhvervsdrivende, der kan få brugbare ekstrafunktioner uden at skulle købe dyre erhvervsløsninger, hvilket vil spredes fra mund til øre.