Se billedet: Sådan fløj F16-pilot rundt før styrt

F16-piloten foretog en kontrolleret udskydning med katapultsæde. Inden da brugte han det meste af flyets brændstof. Modelfoto: Colourbox
Offentliggjort Sidst opdateret

Det F16-fly, der tirsdag eftermiddag styrtede ned vest for Rømø, cirkulerede i lang tid rundt i luften over øen, før styrt.

Ifølge Anders Rex, der er chef ved Fighter Wing Skrydstrup, var der ved styrtet tale om en såkaldt kontrolleret udskydning, da piloten af F16-flyet aktiverede sit katapultsæde.

Det betød også, at piloten havde god tid til at gennemgå diverse sikkerhedsprocedurer. I alt var han i luften i en times tid.

– Hvis man ved, at man skal lave en kontrolleret udskydning med katapultsæde, så er der ingen grund til at gøre det, før man næsten ikke har mere brændstof tilbage. Det kan jo være, at problemet mirakuløst bliver løst inden da, siger Anders Rex til eb.dk.

For at få brændstoftanken tømt, cirkulerede piloten rundt i luften. Hvordan, kan du se i billedgalleriet over artiklen.

Landingsstelsproblemer

Problemerne ombord på F16-flyet skyldtes landingsstellet, der ikke virkede efter hensigten.

Det er i hvert fald den midlertidige forklaring.

– Han får problemer med landingsstellet og konfererer med den anden F-16-pilot, der fløj bag ham. Derfor gik han igennem sin tjekliste og prøvede at problemløse. Løsningen på det her problem er desværre, at man er nødt til at lave en kontrolleret udskydning med katapultsæde, siger Anders Rex.

Powered by Labrador CMS