Scandinavian Star-kommission finder ikke bevis for sabotage

Norsk kommission har undersøgt omstændighederne ved skibsbranden i 1990, som kostede 159 mennesker livet.

En ny undersøgelse fastslår, at der ikke er beviser for, at branden på Scandinavian Star var et udslag af sabotage. (Foto: CLAUS BJØRN LARSEN/Scanpix 2013)
En ny undersøgelse fastslår, at der ikke er beviser for, at branden på Scandinavian Star var et udslag af sabotage. (Foto: CLAUS BJØRN LARSEN/Scanpix 2013)
Offentliggjort Sidst opdateret

Der er ikke beviser for, at branden på færgen “Scandinavian Star” i 1990 udviklede sig voldsomt på grund af sabotage.

Det fastslår en norsk kommission, der er nedsat af Stortinget. Det skriver det norske nyhedsbureau NTB.

I rapporten konkluderer kommissionen, at branden udviklede sig katastrofalt på grund af en overophedning i skibets stålkonstruktion.

– I denne brand som i andre tilsvarende skibsbrande må varmetransport i stål anses som en vigtig faktor, som forklarer brandens varighed og omfanget af skader.

– Sammen med manglende brandbekæmpelse i brandens tidlige fase betød det, at branden hurtigt kom ud af kontrol og spredte sig i skibet, skriver kommissionen i rapporten.

159 mennesker mistede livet i forbindelse med branden, som fandt sted natten til 7. april 1990. Færgen var på vej fra Oslo til Frederikshavn, da der opstod brand i en bunke sengetøj ved 02-tiden.

Ingen beviser

Det har været hævdet, at et hydraulikrør fyldt med olie blev brudt op med vilje for at give næring til branden. Desuden at der blev brugt diesel fra skibets beholdning til at øge branden.

Men det har kommissionens gennemgang af sagen og afhøring af nye vidner altså ikke fremskaffet beviser for.

Kommissionen har heller ikke fundet beviser for, at der var tale om forsikringssvindel.

Samme konklusion nåede norsk politi frem til, da efterforskningen om branden blev genoptaget i 2014.

Kommissionen har også set myndighedernes arbejde efter i sømmene. Her er konklusionen, at hverken overlevende, efterladte og besætningsmedlemmer fik nok hjælp og støtte efter ulykken.

– Kommissionen udelukker ikke, at en bedre koordinering og langsigtet opfølgning af de berørte, både 21 overlevende og pårørende, ville have ført til, at færre havde kæmpet med psykiske, somatiske og erhvervsmæssige langvarige følger.

482 besætningsmedlemmer og passagerer var om bord på færgen. 158 af dem mistede livet ved selve branden. Yderligere én døde senere af sine kvæstelser.

I flere år har en norsk kommission, nedsat af Stortinget, arbejdet for at afdække, om offentligheden blev korrekt informeret om, hvad der skete, da færgen Scandinavian Star brød i brand .

Branden har siden været omgærdet af mystik, store følelser og dusinvis af teorier om årsagen. Samtidig er flere grundlæggende spørgsmål ubesvarede.

Korrekt billede?

Torsdag fremlægger den norske kommission sine resultater for Stortinget. Kommissionens oplæg er at afdække, om der i den originale efterforskning blev givet et “korrekt og dækkende” billede af sagen.

Dermed er det ikke kommissionens opgave at efterforske eller stille personer ansvarlige. Alligevel håber “Scandinavian Stars Danske Støtteforening”, at nye informationer kommer for dagens lys.

– Vi forventer ikke, at der kommer et 100 procents gennembrud. Men vi forventer, at der kommer en del indrømmelser til os i forhold til vores påstande om, hvad der sket.

– Med de ting, vi ved i dag, om at branden er påsat og planlagt, er det ikke tåleligt, at det ikke er afklaret, præcist hvad der skete. Der skal sættes et punktum.

– Så vi håber, at kommissionens rapport vil åbne op for, at de skyldige bliver stillet til ansvar, siger talsmand for foreningen Mike Axdal.

Påsat brand

Omstændighederne omkring branden har været omdiskuteret fra starten. Undersøgelsesmyndighederne kom frem til, at der var tale om en påsat brand og pegede på en lastbilchauffør. De anklager blev dog senere droppet.

Det viste sig også, at personalet på Scandinavian Star i høj grad manglede uddannelse.

I 2014 genoptog norsk politi efterforskningen af branden, men stoppede igen i 2016, hvor sagen blev henlagt.

Scandinavian Star

* Scandinavian Star brød i brand om natten 7. april 1990 på vej fra Oslo til Frederikshavn.

* 482 besætningsmedlemmer og passagerer var om bord på færgen. 158 af dem mistede livet ved branden. Yderligere én døde senere af sine kvæstelser.

* Efterforskningen har vist, at ilden opstod flere forskellige steder på færgen, og at der dermed sandsynligvis var tale om en påsat brand.

* Norsk politi gav en dansk lastbilchauffør, der selv omkom i branden, skylden. Men anklagen blev efterfølgende trukket tilbage.

* Sikkerheden om bord på Scandinavian Star blev kritiseret, da det kom frem, at personalet hverken havde holdt brandøvelser eller var blevet instrueret i sikkerhedsudstyret.

* Kaptajnen, rederen og direktøren blev i 1993 dømt for overtrædelse af loven om skibes sikkerhed.

* Pårørende til ofrene har kritiseret efterforskningen og mener, at branden var et forsøg på forsikringssvindel.

* I februar 2016 påstod den tidligere danske hovedundersøger af katastrofen, Flemming Thue Jensen fra Søfartsstyrelsen, – efter 26 års tavshed – at to fra besætningen stod bag branden.

* Og Knud Skaareberg Eriksen, tidligere chef i Søfartsstyrelsens opklaringsenhed, fortalte i februar 2016, at han tilbage i 1990 oplyste fire navne på besætningsmedlemmer, der kunne være ansvarlige for branden.

* I august 2016 offentliggjorde norsk politi en rapport om skibsbranden.

* Politiet konkluderede i den forbindelse, at det endnu var uvist, hvem gerningsmanden eller gerningsmændene bag branden var.

* I 2015 igangsatte det norske Storting en officiel kommission, der skulle undersøge omstændighederne omkring branden. Den fremlægger sine resultater torsdag.

Kilder: Ritzau, norsk politi

I 2016 afdækkede blandt andre Politiken, at værdien af Scandinavian Star blev hævet markant kort før branden. Det har affødt spekulationer om, hvorvidt branden skulle være antændt i forbindelse med forsikringssvindel.

/ritzau/NTB

Powered by Labrador CMS