Scandinavian Star-kommission finder ikke bevis for sabotage
Norsk kommission har undersøgt omstændighederne ved skibsbranden i 1990, som kostede 159 mennesker livet.
Der er ikke beviser for, at branden på færgen “Scandinavian Star” i 1990 udviklede sig voldsomt på grund af sabotage.
Det fastslår en norsk kommission, der er nedsat af Stortinget. Det skriver det norske nyhedsbureau NTB.
I rapporten konkluderer kommissionen, at branden udviklede sig katastrofalt på grund af en overophedning i skibets stålkonstruktion.
– I denne brand som i andre tilsvarende skibsbrande må varmetransport i stål anses som en vigtig faktor, som forklarer brandens varighed og omfanget af skader.
– Sammen med manglende brandbekæmpelse i brandens tidlige fase betød det, at branden hurtigt kom ud af kontrol og spredte sig i skibet, skriver kommissionen i rapporten.
159 mennesker mistede livet i forbindelse med branden, som fandt sted natten til 7. april 1990. Færgen var på vej fra Oslo til Frederikshavn, da der opstod brand i en bunke sengetøj ved 02-tiden.
Ingen beviser
Det har været hævdet, at et hydraulikrør fyldt med olie blev brudt op med vilje for at give næring til branden. Desuden at der blev brugt diesel fra skibets beholdning til at øge branden.
Men det har kommissionens gennemgang af sagen og afhøring af nye vidner altså ikke fremskaffet beviser for.
Kommissionen har heller ikke fundet beviser for, at der var tale om forsikringssvindel.
Samme konklusion nåede norsk politi frem til, da efterforskningen om branden blev genoptaget i 2014.
Kommissionen har også set myndighedernes arbejde efter i sømmene. Her er konklusionen, at hverken overlevende, efterladte og besætningsmedlemmer fik nok hjælp og støtte efter ulykken.
– Kommissionen udelukker ikke, at en bedre koordinering og langsigtet opfølgning af de berørte, både 21 overlevende og pårørende, ville have ført til, at færre havde kæmpet med psykiske, somatiske og erhvervsmæssige langvarige følger.
482 besætningsmedlemmer og passagerer var om bord på færgen. 158 af dem mistede livet ved selve branden. Yderligere én døde senere af sine kvæstelser.
I flere år har en norsk kommission, nedsat af Stortinget, arbejdet for at afdække, om offentligheden blev korrekt informeret om, hvad der skete, da færgen Scandinavian Star brød i brand .
Branden har siden været omgærdet af mystik, store følelser og dusinvis af teorier om årsagen. Samtidig er flere grundlæggende spørgsmål ubesvarede.
Korrekt billede?
Torsdag fremlægger den norske kommission sine resultater for Stortinget. Kommissionens oplæg er at afdække, om der i den originale efterforskning blev givet et “korrekt og dækkende” billede af sagen.
Dermed er det ikke kommissionens opgave at efterforske eller stille personer ansvarlige. Alligevel håber “Scandinavian Stars Danske Støtteforening”, at nye informationer kommer for dagens lys.
– Vi forventer ikke, at der kommer et 100 procents gennembrud. Men vi forventer, at der kommer en del indrømmelser til os i forhold til vores påstande om, hvad der sket.
– Med de ting, vi ved i dag, om at branden er påsat og planlagt, er det ikke tåleligt, at det ikke er afklaret, præcist hvad der skete. Der skal sættes et punktum.
– Så vi håber, at kommissionens rapport vil åbne op for, at de skyldige bliver stillet til ansvar, siger talsmand for foreningen Mike Axdal.
Påsat brand
Omstændighederne omkring branden har været omdiskuteret fra starten. Undersøgelsesmyndighederne kom frem til, at der var tale om en påsat brand og pegede på en lastbilchauffør. De anklager blev dog senere droppet.
Det viste sig også, at personalet på Scandinavian Star i høj grad manglede uddannelse.
I 2014 genoptog norsk politi efterforskningen af branden, men stoppede igen i 2016, hvor sagen blev henlagt.
I 2016 afdækkede blandt andre Politiken, at værdien af Scandinavian Star blev hævet markant kort før branden. Det har affødt spekulationer om, hvorvidt branden skulle være antændt i forbindelse med forsikringssvindel.
/ritzau/NTB