Scandinavian Star-kaptajn død

Hugo Larsen var kaptajn for Scandinavian Star, da 159 mennesker døde i en brand på skibet. Han blev 86 år.

Hugo Larsen, den norske kaptajn på Scandinavian Star, er død. Han blev 86 år gammel. Foto: Claus Bjørn Larsen/Ritzau Scanpix
Offentliggjort Sidst opdateret

Hugo Larsen, den norske kaptajn for skibet Scandinavian Star, som brændte 7. april 1990, er død.

Han blev 86 år gammel, skriver det norske nyhedsbureau NTB.

Larsen skal bisættes 29. september i den norske by Sandefjord ifølge en dødsannonce, som bringes i Sandefjords Blad onsdag.

159 mistede livet

Scandinavian Star brød 7. april 1990 i brand om natten, da den befandt sig i Skagerrak på vej fra Oslo til Frederikshavn.

159 mennesker mistede livet i branden. I alt 482 personer – herunder 99 besætningsmedlemmer – var om bord på færgen.

Skibsreder Henrik Johansen, rederidirektøren Ole B. Hansen og Hugo Larsen blev i november 1993 dømt til seks måneders ubetinget fængsel. De havde ifølge retten ansvaret for store mangler ved sikkerheden om bord.

159 personer mistede livet i branden. Foto: Claus Bjørn Larsen/Ritzau Scanpix
159 personer mistede livet i branden. Foto: Claus Bjørn Larsen/Ritzau Scanpix

De er de eneste, der er blevet dømt i forbindelse med branden.

I 2004 forsøgte Larsen at få dommen ophævet, men det lykkedes ikke for ham, skriver NTB.

Kritik af efterforskningen

I kølvandet på branden har der været stor debat, og pårørende har kritiseret efterforskningen af branden. Flere mener, at branden var et forsøg på forsikringssvindel.

Efterforskningen af branden blev delt mellem tre lande. Nordmændene koncentrerede sig om brandens opståen, svenskerne om slukningsarbejdet, mens danskerne skulle efterforske ejer- og forsikringsforhold samt sikkerheden på skibet.

Efterforskningen viste, at ilden var opstået flere forskellige steder på skibet, og flere efterforskninger har også konkluderet, at der sandsynligvis var tale om en påsat brand.

Efter branden pegede efterforskere på en lastbilchauffør, der mistede livet ved branden. Men anklagerne blev senere droppet.

I august 2016 offentliggjorde norsk politi en rapport om skibsbranden. Politiet konkluderede i den forbindelse, at det endnu var uvist, hvem gerningsmanden eller gerningsmændene bag branden var.

Scandinavian Star

* Scandinavian Star brød i brand om natten 7. april 1990 på vej fra Oslo til Frederikshavn.

* 482 besætningsmedlemmer og passagerer var om bord på færgen. 158 af dem mistede livet ved branden. Yderligere én døde senere af sine kvæstelser.

* Efterforskningen har vist, at ilden opstod flere forskellige steder på færgen, og at der dermed sandsynligvis var tale om en påsat brand.

* Norsk politi gav en dansk lastbilchauffør, der selv omkom i branden, skylden. Men anklagen blev efterfølgende trukket tilbage.

* Sikkerheden om bord på Scandinavian Star blev kritiseret, da det kom frem, at personalet hverken havde holdt brandøvelser eller var blevet instrueret i sikkerhedsudstyret.

* Kaptajnen, rederen og direktøren blev i 1993 dømt for overtrædelse af loven om skibes sikkerhed.

* Pårørende til ofrene har kritiseret efterforskningen og mener, at branden var et forsøg på forsikringssvindel.

* I februar 2016 påstod den tidligere danske hovedundersøger af katastrofen, Flemming Thue Jensen fra Søfartsstyrelsen, – efter 26 års tavshed – at to fra besætningen stod bag branden.

* Og Knud Skaareberg Eriksen, tidligere chef i Søfartsstyrelsens opklaringsenhed, fortalte i februar 2016, at han tilbage i 1990 oplyste fire navne på besætningsmedlemmer, der kunne være ansvarlige for branden.

* I august 2016 offentliggjorde norsk politi en rapport om skibsbranden.

* Politiet konkluderede i den forbindelse, at det endnu var uvist, hvem gerningsmanden eller gerningsmændene bag branden var.

* I 2015 igangsatte det norske Storting en officiel kommission, der skulle undersøge omstændighederne omkring branden. Den fremlægger sine resultater torsdag.

Kilder: Ritzau, norsk politi

Powered by Labrador CMS