SAS holder fast i sikkerhedsrutiner

Den tragiske flyulykke i Alperne, hvor andenpiloten angiveligt barrikaderede sig i cockpittet og styrede flyet direkte mod en bjergside, får ikke SAS til at ændre sine sikkerhedsprocedurer foreløbig.
Flystyrtet, der kostede i alt 150 mennesker livet, har ellers fået flere selskaber til at ændre reglerne, så ingen må opholde sig alene i cockpittet. Det gælder blandt andre EasyJet, Virgin Atlantic, Air Canada, Norwegian og Air Berlin. Men altså ikke SAS, der føler sig tryg ved de nuværende regler.
»Med de informationer, der er tilgængelige på nuværende tidspunkt, har vi ikke tænkt os at ændre på vores rutiner, som vi har haft i mange år, og som vi er trygge ved. Jeg vil dog understrege, at vi følger undersøgelserne meget nøje for at se, om der er grund til at ændre vores procedurer,« siger presseansvarlig i SAS Henrik Edström.
»Vi afventer den omfattende rapport, der vil blive udarbejdet efter dette styrt, og hvis den anbefaler konkrete regelændringer eller andre tiltag, så vil vi følge dem,« siger han.
I en række andre flyselskaber er det allerede i dag en regel, at der skal være to personer i cockpittet, og hvis man flyver i USA, er det et fast krav. Reglen betyder helt konkret, at hvis den ene pilot forlader cockpittet for at strække ben eller tisse, så skal en fra kabinepersonalet opholde sig i cockpittet, indtil vedkommende er tilbage.
Den regel findes ikke hos SAS, og Germanwings-ulykken kommer altså ikke isoleret set til at ændre på det.
»Det er en frygtelig ulykke og en ubegribelig tragedie, og det har selvfølgelig sat tanker i gang hos SAS, om vi skal ændre vores rutiner, men på nuværende tidspunkt er der ikke oplysninger, der gør, at vi vil ændre på den fremgangsmåde, vi er trygge ved,« siger Henrik Edström.
Spørgsmål: Men kan en lignende hændelse eller ulykke finde sted i et SAS-fly?
»Det kan jeg ikke kommentere. Vi kommenterer aldrig vores sikkerhedsrutiner i SAS,« siger Henrik Edström.