Sådan undgår du livsfarlig træthed bag rattet

Prioriter søvn før kør selv-ferien, indlæg pauser undervejs og undgå så vidt muligt at køre om natten, råder eksperter.

Offentliggjort Sidst opdateret

I har husket ski, forsikringspapirer og adressen på hotellet.

Men det er også vigtigt, at I husker, at chaufføren skal sove ordentligt inden kør selv-ferien og holde pauser undervejs.

Træthed er nemlig en dræber i trafikken. Og hvad end skiferien går mod nordlige eller sydlige breddegrader, skal man huske hviletid til chaufføren.

– Vi ved, at hvis man kører i mange timer uden at holde pause, og man bliver rigtig træt, så kan det være rigtig farligt for trafiksikkerheden, siger Pernille Ehlers, der er chefkonsulent hos Rådet for Sikker Trafik.

Man bliver mere uopmærksom

Hvis man har sovet for lidt eller for dårligt, bliver man nemlig mere uopmærksom i trafikken, og samtidig nedsættes ens reaktionshastighed, forklarer hun.

Så man bliver både dårligere til at overskue trafikken og langsommere til at reagere på noget uforudset.

– Og hvis man i sidste ende bliver så træt, at øjnene glider i, så kan man jo komme ud for alvorlige ulykker, siger Pernille Ehlers.

Derfor bør søvn og hviletid være lige så vigtigt på huskelisten, som pas, papirer og øvrige pakkesager, råder Pernille Ehlers.

Det gælder også, når I først er på vej mod de sneklædte tinder.

– Det er vigtigt, at man sætter tid af til pauser, og det er vigtigt, at man aftaler at skiftes om at køre. Så man også får pauser, mens den anden kører, siger Pernille Ehlers.

Flere søvnulykker om natten

Derfor er det også problematisk, at en del af os vælger at køre i nattetimerne, hvor der er færre biler på motorvejen.

– Vi ved, at det farligste tidspunkt overhovedet at køre er cirka mellem klokken tre og fem om morgenen. For her vil kroppen gerne sove, og derfor sker der rigtig mange af de her søvnulykker, forklarer Pernille Ehlers.

Hun råder derfor til, at du så vidt muligt undgår at køre om natten. Og hvis du endelig vil køre på ydertidspunkterne, kan du køre om eftermiddagen og de tidlige nattetimer.

Hun bakkes op af Havarikommissionen, som oplyser, at på grund af vores biologiske ur er vi mest trætte mellem klokken fire og fem om morgenen.

Forhøjet risiko når det er mørkt

Risikoen for at falde i søvn bag rattet bliver endnu værre, når det også er mørkt, oplyser Havarikommissionen.

Samme advarsel lyder fra Bente Elton Rasmussen, som er socialrådgiver hos Ulykkespatientforeningen, der rådgiver ulykkesramte og pårørende.

– Mange vælger at køre om natten eller tidligt om morgenen for at undgå den værste ferietrafik. Og det kan man selvfølgelig godt gøre, siger hun og fortsætter:

– Men man skal være bevidst om, hvad man gør. Og hvis man er for træt til at køre bil, så skal man ikke køre bil.

Af samme grund skal I helst være flere, der skiftes til at køre, råder hun. Og hvis I er en gruppe unge på skiferie, skal det ikke være alle undtagen chaufføren, der drikker alkohol.

Hvad optager bilisternes opmærksomhed?

I en måling fra november 2017, hvor Epinion på vegne af Rådet for Sikker Trafik og Forsikring & Pension spurgte 1.074 bilister om, hvad de laver, mens de kører bil, lød svaret, at:

  • 57 % sidder i egne tanker
  • 49 drikker
  • 32 % spiser
  • 28 % betjener GPS
  • 23 % finder ting frem eller lægger ting til side i bilen
  • 12 % læser sms’er, mail, Facebook, m.v.
  • 10 % skriver beskeder (sms, mail, Facebook m.v.)
  • 7 % tager overtøj af eller på
  • 7 % taler i telefon (håndholdt)
  • 7 % læser papirer, kort, m.v.

Kilde: Sydøstjyllands Politi.

I galleriet ovenfor kan du se gode råd til, hvordan du undgår at falde i søvn bag rattet.

Powered by Labrador CMS