Sådan undgår du abonnementsfælden

 Du kan nemt selv stå for at opsige dine abonnementer

Det florerer flere firmaer på nettet, der tilbyder at hjælpe dig med at opsige abonnementer på alt fra streamingtjenester til fitnesscentre. 

Men for mange forbrugere har hjælpen vist sig at være en fælde, der presser penge ud af dem.

Et af netfirmaerne, der tilbyder at hjælpe med opsigelsen, er hollandske ByMétis Cancellations, som flere hundrede forbrugere den seneste tid har klaget over til Forbruger Europa, der derfor advarer om netfirmaet. Det skriver Politiken.

Det har ikke været tilstrækkeligt tydeligt for forbrugerne, at de vil blive opkrævet 300 kroner for at bruge ByMétis. Forbrugerne bliver truet med inkasso og øgede omkostninger, hvis ikke de betaler. 

Du kan nemt selv klare opsigelsen uden hjælp fra netfirmaer, siger seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk Marie Frank-Nielsen:

- Det er et lovkrav, at det skal være lige så nemt at komme ud af et abonnement, som det har været at tegne det.

Også Forbrugerrådet Tænk har fået flere henvendelser om ByMétis fra forbrugere, som føler sig vildledt af firmaet. 

FAKTA: Sådan kan du gøre indsigelse

* Hvis du opdager, at der på dit betalingskort er blevet trukket et beløb, som du ikke har godkendt, skal du straks kontakte din bank.

* Fra beløbet er blevet trukket, må der maksimalt gå 13 måneder, til du gør indsigelse hos din bank. Overskrider du denne frist, går dine penge tabt.

* I nogle situationer kan du også miste din ret til at gøre indsigelse, før fristen på 13 måneder er gået, hvis ikke du sørger for at henvende dig til din bank, efter at du har fået kendskab til en uautoriseret betaling.

* Du kan typisk gøre indsigelse via mobil- eller netbank. Hvis du er i tvivl om processen, kan du spørge din bank.

Kilder: forbrug.dk og Forbrugerombudsmanden.

Kan opsige mundtligt og skriftligt

Seniorjurist Marie Frank-Nielsen peger på, at det er og skal være forholdsvis nemt at opsige et abonnement.

- Der er ikke formkrav til selve opsigelsen. Man kan altså sagtens opsige mundtligt, siger hun og tilføjer:

- Men det er alligevel en god idé at opsige skriftligt, fordi opsigelsen så kan dokumenteres i tilfælde af uenighed. Det er nemlig forbrugeren, som skal bevise, at aftalen er opsagt, hvis der senere opstår strid om det.

Du kan sende en mail til virksomheden eller udfylde de nødvendige oplysninger på virksomhedens hjemmeside.

Hvis du udfylder en formular på hjemmesiden, bør du tage et skærmbillede af kvitteringssiden og desuden sikre dig, at du modtager en bekræftelse på mail.

- Får man ikke en mail, bør man hurtigst muligt ringe eller skrive til virksomheden. Det er vigtigt at tænke over, at man skal have skriftlig dokumentation på opsigelsen, siger Marie Frank-Nielsen.

Så selv om det skal være nemt at opsige et abonnement, skal du altså stadig være lidt på dupperne.

Sådan får du hjælp

Mangler du et overblik over de abonnementer, du betaler for, kan du prøve at gennemgå betalingerne i din netbank. 

Du vil typisk kunne få din bank til at hjælpe med en oversigt.

- Man bør også huske at gennemgå andre tjenester, såsom MobilePay, Apple og Google, der giver mulighed for at betale for abonnementer, siger Marie Frank-Nielsen.

Hold desuden øje med dine kommende betalinger for at sikre dig, at et opsagt abonnement ikke fortsat bliver opkrævet.

Ritzau har forgæves forsøgt at få en kommentar fra ByMétis.

Det skal være nemt at opsige et abonnement, såsom en streamingstjeneste, at man som forbruger slev kan stå for det, siger seniorjurist i f´Forbrugerrådet Tænk Marie Frank-Nielsen.
Powered by Labrador CMS