Sådan slipper du af med irriterende telefonsælgere
Du kan altid tilbagetrække din tilladelse til, at virksomhedernes telefonsælgere må kontakte dig. Se her hvordan.
– Goddag, du taler med… Har du lige et par minutter?
Ifølge Forbrugerombudsmanden klager mange danskere fortsat over telefonsælgere, der ringer op uden at have fået forbrugernes tilladelse.
I 2016 modtog Forbrugerombudsmanden 323 klager, og i 2017 var antallet af klager steget til 537. Der foreligger endnu ikke et 2018-tal over antallet af klager.
Vi har allieret os med to eksperter og guider dig her til, hvordan du kan slippe af med irriterende telefonsælgere.
Hvis du ikke har givet virksomhederne lov til at kontakte dig
For at virksomhedernes telefonsælgere må kontakte dig, skal du have givet dem dit samtykke.
Det kan for eksempel ske, ved at du har deltaget i en konkurrence på internettet, hvor en af betingelserne for at deltage har været, at du sagde ja tak til at modtage markedsføring fra en række virksomheder.
Har du imidlertid ikke givet dit samtykke, bør du klage. I første omgang til den virksomhed, der har ringet dig op.
Det siger Paula Brammann, forbrugerjurist hos Forbrugerrådet Tænk.
– Gør virksomheden opmærksom på, at du ikke har givet dit samtykke og sig til, at du ikke ønsker at blive kontaktet igen, siger hun.
– Men spørg også, hvor virksomheden har fået dit nummer fra. Hvis virksomheden siger, at du har deltaget i en konkurrence, så skal virksomheden nemlig kunne dokumentere, hvilken konkurrence det drejer sig om. Og bed om, at virksomheden sender dig dokumentation på en e-mail, siger Paula Brammann.
Sådan kan du klage
Bliver du kontaktet af en telefonsælger uden at have afgivet dit samtykke, kan du også klage til Forbrugerombudsmanden. Det fortæller Karen Søndergaard, specialkonsulent hos Forbrugerombudsmanden.
– Hvis man som forbruger er blevet ringet op uden samtykke, kan man klage til os. Vi tager løbende sager op, siger Karen Søndergaard og tilføjer:
– Vi anbefaler, at man under telefonsamtalen beder virksomheden om ikke at ringe op igen, eller at man kontakter virksomhedens kundeservice og beder dem bekræfte skriftligt, at man ikke vil blive ringet op igen.
Virksomheder kan straffes, hvis de ringer til forbrugere uden forbrugernes samtykke.
I 2017 blev en teleudbyder således idømt en bøde på 10.000 kroner for at have ringet til to forbrugere. Teleudbyderen kunne ikke dokumentere, at forbrugerne havde givet samtykke til at blive kontaktet.
Hvis du ønsker at trække dit samtykke tilbage
Du kan altid trække det samtykke tilbage, som du på et tidspunkt har givet virksomhederne. Og du kan endda gøre det, imens du har telefonsælgeren i røret, forklarer Paula Brammann fra Forbrugerrådet Tænk.
– Som forbruger skal du altid kunne trække dit samtykke tilbage på nem måde. Det vil sige, at det er nok, at du siger til virksomheden, der har ringet dig op, at du har fortrudt og nu trækker dit samtykke tilbage, siger hun.
– Derefter er det virksomhedens ansvar at sørge for, at det sker. Og bed altid om at få en bekræftelse fra virksomheden på en e-mail.
Der er også en udløbsdato på dit samtykke, og hvis du bliver kontakt mere end et år efter, at du gav dit samtykke, så er det ifølge Paula Brammann fra Forbrugerrådet Tænk ikke længere brugbart.
Hvis du står på Robinsonlisten og ikke har bedt om at blive kontaktet
Du bør også klage, hvis du bliver kontaktet af en telefonsælger, selvom du både står på Robinsonlisten, som er en offentlig service til beskyttelse mod direkte markedsføring, og ikke har givet dit samtykke.
– Så er det et ulovligt opkald. Klag i første omgang til virksomheden og gå eventuelt videre med klagen til Forbrugerombudsmanden, siger Paula Brammann.