Sådan skaber du nærhed gennem skærmen

Videosamtaler er et godt redskab til at vedligeholde relationer, og du kan lære lidt af børns legende tilgang for at skabe større nærhed.

Videoopkald er kommet for at blive. KLIK OG BLIV KLOGERE PÅ, HVORDAN DU OPTIMERER DEM. (Arkivfoto) Foto: Albert Gea/Reuters
Videoopkald er kommet for at blive. KLIK OG BLIV KLOGERE PÅ, HVORDAN DU OPTIMERER DEM. (Arkivfoto) Foto: Albert Gea/Reuters
Offentliggjort Sidst opdateret

Før coronakrisen havde du måske aldrig brugt hverken Zoom eller Skype, men nu er videoopkald blevet en fast del af hverdagen for mange danskere.

Og selv om skærmen i sin natur indeholder en distance, så kan I godt øge følelsen af nærhed på tværs af cyberspace.

Et nyt svensk studie fra Linköpings Universitet, som er publiceret i Journal of Multilingual and Multicultural Development, peger på, at humor, kreativitet og minder kan være med til at øge nærhedsfølelsen.

– Vores undersøgelse viser, at der i et videoopkald godt kan udvikles en interaktion, som får deltagerne til at føle nærhed, siger lektor på Linköpings Universitet Anna Martín Bylund, som er en af forskerne bag studiet, i en pressemeddelelse.

– Den interaktion kommer til udtryk ved hjælp af kroppen og sanserne samt andre midler som kameraet og teknologien, tilføjer hun.

Nærmest det samme

Jesper Aagaard, der er adjunkt på Institut for Psykologi ved Aarhus Universitet, nikker genkendende til konklusionerne og bemærker, at det for så vidt ikke adskiller sig fra, hvad der bringer folk sammen, når de ses fysisk.

– Fælles minder kan altid være med til at øge følelsen af nærhed og nærvær. Men det kan være endnu mere påkrævet, fordi man ikke kan sidde i det samme lokale, siger han.

I studiet nævnes et eksempel, hvor en bedstemor taler med sit barnebarn over videochat og nævner en rygsæk, hun har givet barnebarnet. Det får barnet til at styrte ud og hente rygsækken, som hun knuger til sig under og efter samtalen.

Blander virkelighed og video

Jesper Aagaard hæfter sig ved, at casestudierne er børnefamilier, og at de kan være bedre til at gøre kommunikationen mere legende og spontan. Og det fungerer godt, hvis den digitale kontakt skal mime den samme nærhed som et fysisk møde.

– De er ikke så bange for at være instruktører og bevæge telefonen lidt rundt. Nogle af børnene opfatter det som et kamera, man kan lave et lille show for og danse lidt i baggrunden. Det bliver mere levende, end hvis man sidder helt stille og ser lige ind i skærmen, siger Jesper Aagaard.

– Til en hyggesamtale kan det også være fint at tage telefonen med sig rundt til sine hverdagsgøremål. Det viser en mere personlig del af dig, fremfor at du placerer dig, hvor computeren nu engang står, fortæller han.

I Jesper Aagaards optik gør studiet op med den digitale dualisme, hvor man opfatter offline og online som to skarpt adskilte universer.

– Der er en idé om, at det fysiske er det eneste virkelige. Men det her viser, at de digitale teknologier er fuldstændig indvævede og infiltrerede i vores hverdag. Og de kan fint bruges til at vedligeholde relationer, siger han.

Powered by Labrador CMS