Sådan får du mere fart på campingvognen

Fra 1. juli får du mulighed for at køre lidt hurtigere på både motor- og landevej med campingvogn på krogen. Læs her, hvad du skal gøre.

Inden campingvognen når sin endelige destination, skal den ud på landevej eller motorvej. Og her bliver det fra 1. juli muligt at transportere den ved lidt højere hastigheder end i dag. Foto: Colourbox.dk/free
Offentliggjort Sidst opdateret

Forår og sommer er den tid på året, hvor der for alvor kommer noget på krogen hos campingfolket.

Og snart kan turen foregå i et lidt højere tempo end normalt.

I går vedtog Folketinget en ny lov, der populært kaldes “Tempo 100”.

Den betyder, at det fra 1. juli bliver muligt at køre 100 kilometer i timen på motorvejen med et påhængskøretøj – for eksempel en campingvogn eller en Camp-let. Men i teorien også en helt almindelig trailer.

For alle disse slags påhæng er det i dag kun tilladt at køre 80 kilometer i timen.

Samtidig bliver det også muligt at give den en tand mere gas, hvis man kører ud af en landevej med krogen i brug.

Her er den maksimale hastighed i dag 70 kilometer i timen, men fremover bliver det tilladt at køre præcis lige så hurtigt som alle andre bilister, nemlig 80 kilometer i timen.

– Vi er meget glade for, at det nu bliver muligt at køre hurtigere med et påhængskøretøj på både motorvej og landevej. Det har været et ønske længe hos mange af vores medlemmer. Vi mener også, at det er godt for både trafiksikkerheden og fremkommeligheden på vejene, siger Dennis Lange, jurist i bilorganisationen FDM.

“Tempo 100” er en særskilt godkendelse, som man betaler for hos en godkendt synshal. Her skal både bil og påhængskøretøj leve op til en række specifikke krav for at kunne godkendes til den højere hastighed.

Krav er ikke klar

Men selv om loven altså formelt blev vedtaget i går, så mangler de helt nøjagtige detaljer – bekendtgørelsen – og derfor kan Dennis Lange fra FDM endnu ikke kortlægge de præcise krav, som skal opfyldes for at lande en “Tempo 100”-godkendelse.

Han siger dog, at det især handler om, at påhængskøretøjet skal godkendes inden for tre kriterier:

Dækkenes alder samt kvaliteten af bremser og støddæmpere.

For selve bilen drejer det sig om kvaliteten af den såkaldte “slingrekobling”, altså den stabiliseringsordning, som aktiveres, hvis påhængskøretøjet begynder at slingre.

– Jo højere sikkerhedsstandarden er på det samlede vogntog, jo mere sandsynligt er det, at man kan godkendes, siger Dennis Lange.

Vejdirektoratet forventer ikke flere ulykker

Af samme grund bør trailerfolket nok ikke glæde sig til hurtigere ture hen på genbrugspladsen.

– Hvis man har en helt almindelig Brenderup-trailer, skal man ikke regne med at få en godkendelse. Den er simpelthen ikke sikker nok, lyder vurderingen fra Dennis Lange.

Mange danskere, som er vant til at køre på campingferie ned ad den tyske Autobahn, kender formentlig allerede til “Tempo 100”, som vores naboland mod syd indførte for adskillige år siden.

Men har du et tysk “100”-klistermærke på din campingvogn, skal du stadig søge om at få et dansk et af slagsen. Til gengæld er du formentlig så godt som sikker på at blive godkendt, lyder vurderingen fra FDM.

Vejdirektoratet forventer ikke, at den øgede hastighed på vejene vil føre til flere ulykker, siger afdelingsleder i Vejdirektoratet, Marianne Steffensen.

– Højere gennemsnitshastighed er normalt ensbetydende med flere ulykker. Men da vores vurdering er, at folk måske i et vist omfang har kørt ved de her hastigheder i forvejen, så vil det næppe gøre en stor forskel, at man nu officielt må køre lidt hurtigere, siger Marianne Steffensen.

Fakta om “Tempo 100”:

– Det bliver de synshaller, som foretager almindelige periodiske syn, der får opgaven med at give en “Tempo 100”-godkendelse. Tjek dog først om din lokale synshal har kapacitet til opgaven.

– Prisen vil variere fra synshal til synshal. I dag tager FDM 575 kroner for at lave den tyske “Tempo 100”-godkendelse for ikkemedlemmer.

– En dansk “Tempo 100”-godkendelse skal – som et almindeligt syn – fornys hvert andet år.

Kilde: FDM

/ritzau/FOKUS

Powered by Labrador CMS