Sådan bliver du snydt i supermarkedet

Vandindholdet øges, og de dyrere fedtstoffer udskiftes med billigere alternativer, når varer krymper i profittens navn

Her er danskernes mest populære dagligvarer
Her er danskernes mest populære dagligvarer
AfspilningshastighedNormal
Skift videokvalitet-
Afspilningshastighed
0.25
0.5
0.75
Normal
1.25
1.5
1.75
2
Slå lyden til
00:00
/
00:44
LIVE
Kilde: Newsbreak.dk
Offentliggjort

Krympflation: Forbrugerne føler sig snydt i supermarkedet

Krympflation er et fænomen, hvor produkter i supermarkederne bliver mindre i størrelse eller kvalitet, mens prisen forbliver den samme. Dette har ført til, at forbrugerne ofte føler sig snydt, når de opdager, at deres yndlingsprodukter indeholder mindre af de dyre ingredienser.

Forbrugerrådet Tænk modtager mange henvendelser fra forbrugere, der er utilfredse med ændringerne i produkternes indhold. I Frankrig er der allerede indført lovgivning, der kræver, at producenterne tydeligt markerer, når en vare er blevet mindre, og der opfordres til lignende regler i hele EU.


Denne faktaboks blev genereret af Labrador AI og korrekturlæst af en journalist.

Fem gram her og fem gram der.

Har du opdaget, at posen med mysli bliver hurtigere tom end tidligere? Eller at pakken med flødeboller er blevet en flødebolle fattigere?

Rundt om i supermarkedet kan du finde eksempler på såkaldt krympflation.

Ordet refererer til tendensen, hvor varer "krymper" i størrelse eller kvalitet, så varen bliver billigere at producere.

Dagligvarer kan både være krympet i vægt og steget i pris. - Vi oplever, at forbrugerne føler sig snydt, når de kommer hjem med et produkt, der ikke matcher deres forventninger, siger politisk medarbejder ved Forbrugerrådet Tænk Maja Effersøe Khan.

Føler sig snydt 

Hos Forbrugerrådet Tænk får de jævnligt henvendelser fra forbrugere, der opdager, at der ikke er smør i købe-butterdejen, eller at tomatketchuppen kun indeholder lidt tomat.

- Vi oplever, at forbrugerne føler sig snydt, når de kommer hjem med et produkt, der ikke matcher deres forventninger, siger politisk medarbejder ved Forbrugerrådet Tænk Maja Effersøe Khan.

Fænomenet har eksisteret længe, men det er særligt taget til, da inflationen steg for et par år tilbage.

- Når vi kigger tilbage i tiden, har vi også haft snakken om færre rejer i rejesalaten og om den pumpede kylling fyldt med vand, men der har været et øget fokus på området i de seneste år, siger Maja Effersøe Khan og henviser til både energikrisen, en dårlig høst og inflation som mulige forklaringer.

Forbrugerrådet Tænk har samlet en række eksempler på krympflation. Siden 2022 er der for eksempel kommet færre gram i en række pålægssalater.

Vær på vagt 

Som forbruger kan du selv opdage krympflationen, der blandt andet kommer til udtryk i et højere vandindhold eller en udskiftning fra dyrere til billigere fedtstoffer eller til billigere nødder.

- Man skal være på vagt som forbruger. Det er ikke kun at læse ingredienslisten, men også at huske, hvordan den så ud sidst. Det er store krav at stille til en forbruger, siger Maja Effersøe Khan.

I Frankrig har krympflation fået regeringen til at gøre det lovpligtigt, at producenterne eller supermarkedet markerer tydeligt for forbrugeren, hvis en vare er skrumpet.

FAKTA: Eksempler på krympflation

* Producenterne kan benytte sig af krympflation på forskellig vis for at gøre varen billigere at producere.

* Det kan eksempelvis være, at varen pludselig indeholder færre gram end tidligere.

* Man kan også gøre varen billigere ved at skifte til en billigere fedtkilde.

* I andre tilfælde er noget af fedtindholdet erstattet af vand.

Kilde: taenk.dk.

I Frankrig er det blevet lovpligtigt for supermarkeder at markere, hvis en vare er krympet.

Opfordre EU

Frankrig har sågar opfordret EU til at lave lovgivning på området, fordi landet ønsker lignende regler for de resterende lande i unionen.

- Tanken er interessant. Producenterne vil gerne skilte med, hvis de hæver indholdet og øger kvaliteten. Den samme logik skulle gælde den anden vej, siger Maja Effersøe Khan og tilføjer:

- Der kan være mange gode grunde til at ændre på en fødevare, men vi problematiserer, når det bliver uigennemsigtigt for forbrugeren, om der er sket en ændring. Når man ikke bliver gjort opmærksom på det, er der en risiko for vildledning.

Powered by Labrador CMS