Så meget bøvl har der været med rejsekortet
Rejsekortet har ikke fået den start, som var planen. Mandag er udfasningen af papirklippet blevet udskudt.
DSB, Movia, Metroselskabet og Trafikstyrelsen besluttede mandag endnu engang at forlænge papirklippekortets levetid. Denne gang skyldes det, at en planlagt opgradering af rejsekortet er blevet udskudt og først forventes afsluttet i efteråret.
Selskaberne ønsker derfor ikke, at opdateringen af rejsekortet falder sammen med udfasningen af klippekortet.
* Rejsekortet er Danmarks nye elektroniske billet til busser og tog og drives af Rejsekort A/S.
* Det er tredje gang, at klippekortets levetid forlænges. Passagerer kan nu købe klippekort til rejser i hovedstadsområdet frem til 9. februar 2015, og klippekortene vil kunne bruges frem til 30. juni 2015. Oprindeligt var planen, at man kun skulle kunne købe klippekort frem til 12. oktober 2014.
* Rejsekort A/S blev dannet i 2003 og er i dag ejet af Movia, DSB, NT, Metro, Sydtrafik og Midttrafik.
* Da kontrakten med leverandøren East-West Denmark blev indgået i 2005, var det planen, at rejsekortet skulle have været fuldt færdigudviklet og i drift i 2009.
* Men den plan skulle i flere omgange vise sig at blive forsinket i årevis.
* I 2011 fik Rejsekort A/S kritik fra Rigsrevisionen. Her lød det, at selskabet var for dårligt forberedt på projektet og ikke var i stand til at sørge for, at tidsfristerne blev overholdt. Rigsrevisionen konkluderede, at rejsekortet var mindst fire år forsinket.
* Ifølge fagbladet Ingeniøren løber den samlede pris for udviklingen og forsinkelsen af rejsekortet op i omkring to milliarder kroner. Alene DSB har brugt over en milliard kroner på at indføre og drive det blåhvide plastikkort.
* I dag er der mere end 375.000 passagerer i hovedstadsområdet, der bruger rejsekortet.
/ritzau/