Så mange milliarder bruger danske singler på dating

Forberedelserne og omkostningerne for en date har faktisk indflydelse på andre, end singlerne selv. Foto: Colourbox.com (Modelfoto)
Offentliggjort Sidst opdateret

At gå på date, er ikke bare at gå på date. Outfittet skal være rigtigt, frisuren være på plads, make-uppen skal sidde og mødestedet skal leve op til forventningerne. En rapport fra Match.com viser, at dating er meget mere end blot at mødes.

Forberedelserne og omkostningerne for en date har faktisk indflydelse på andre, end singlerne selv. Indkøb af tøj og forbrug på restauranter bidrager positivt til den danske økonomi. I 2014 brugte singler omkring 1,3 milliarder kroner på dating.

Færre dates, større forbrug

I 2014 var der over 350.000 danske singler, som tog på dates. Det resulterede i lidt over 5 millioner dates og et gennemsnit på 14 dates per single. Men her kommer de danske singler til kort. Antallet af danske dates er faktisk det laveste antal af dates blandt de europæiske lande. I samme år tog singler i Spanien og Italien på 25 dates, England og Tyskland på 22 dates, Frankrig på 19 dates og Holland på 16 dates.

Men selvom danskerne går på færre dates sammenlignet med andre europæere, så er de ikke nærige, når det gælder selve daten. I alt brugte de danske singler omkring 1,3 milliarder kroner på dating. I gennemsnittet blev det til 500 kr. per date. I løbet af 2014 brugte en single i gennemsnit 210 kroner på transport frem og tilbage, 2.480 kroner på underholdning, mad eller drikke, 150 kroner på en gave til deres date, 125 kroner på frisuren eller anden skønhedsbehandling, 50 kroner på kosmetik, 480 kroner på tøj og 67 kroner på prævention.

Danskere kun overgået af britere

Når det kommer til forbrug per date, så er de danske singler kun overgået af de britiske singler, som bruger omkring 1112 kroner på en date. Danskere og hollændere har en delt anden plads, da de bruger lige mange på dating.

– Det er jo fantastisk, at danske singler vil investere sådan i kærligheden. Det kan godt være, at undersøgelsen viser, at de går på færre dates end andre europæere, men de bruger flere penge per dates end tyskere, italienere, spaniere, og franskmænd. Vi kan kun konkluddere, at de danske singler går op kvaliteten af deres dates frem for antal. Ser man på den stigende interesse for brugen af mobile dating apps som fx Match app’en, så tror vi, at antallet af dates vil fortsætte med at stige, fortæller Robin Goncalves, PR Manager for Match.com i Norden.

Powered by Labrador CMS