Så kaotisk er bilmarkedet

Med lange leveringstider, mangel på mikrochips og rekordhøj inflation når presset på bilbranchen nye højder

Offentliggjort Sidst opdateret

Inflationen er rekordhøj, der er global mangel på mikrochips, og krigen i Ukraine sætter sit aftryk på de globale forsyningskæder. 

Store prisstigninger og lange leveringstider på nye biler er blandt konsekvenserne, og det danske bilsalg har for alvor bremset ned. 

I juni måned blev der indregistreret hele 27 procent færre nye personbiler end samme måned sidste år. Flere steder er bilproduktionen i øjeblikket lukket ned. 

Store udfordringer

Samtidig har flere bilproducenter i Kina stoppet produktionen som følge af landets værste coronaudbrud.

– Det er voldsomt store udfordringer, autobranchen står overfor. Tilsammen har Coronapandemien, siden manglen på mikrochips og nu også krigen i Ukraine påvirket salget negativt og ført til meget lange leveringstider på biler. 

Kundernes og forhandlernes tålmodighed testes lige nu.
Kundernes og forhandlernes tålmodighed testes lige nu.

Det tester både kundernes og forhandlernes tålmodighed, siger Gitte Seeberg, der er administrerende direktør i AutoBranchen Danmark.

Ingen hjælp foreløbig

Ifølge en af landets største bilkoncerner, Nielsen Car Group, der årligt sælger tusindvis af biler via bilhusene Bjarne Nielsen, Bilernes Hus og leasingselskabet LEASING DK, skal bilkøberne ikke forvente, at hverken priser eller leveringstider rasler ned igen inden for nærmeste fremtid.

– Stigende priser er én ting. Noget andet er leveringstid. Som det er nu, kender vi ikke leveringstiden på nye biler, og det gør producenterne heller ikke. 

Det hele afhænger af forsyningskæderne. Vi ser, at flere producenter fjerner deres prislister, fordi de simpelthen ikke ved, hvornår og til hvilken pris de kan købe dele til at producere af. 

Der kan gå et år

- Alt i alt er det et ustabilt marked, hvor det handler om at slå til, hvis man ser en bil, man ønsker sig, for der kan sagtens gå et år før en ny dukker op, fortæller Bjarne Nielsen, der er direktør i Nielsen Car Group.

Udover at væbne sig med tålmodighed, hvis man overvejer at købe ny bil i nærmeste fremtid, bør man også indstille sig på, at drømmebilens udstyr ikke nødvendigvis lever op til alle ens forventninger.

– Stigende priser er én ting. Noget andet er leveringstid. Som det er nu, kender vi ikke leveringstiden på nye biler, og det gør producenterne heller ikke, fortæller Bjarne Nielsen.
– Stigende priser er én ting. Noget andet er leveringstid. Som det er nu, kender vi ikke leveringstiden på nye biler, og det gør producenterne heller ikke, fortæller Bjarne Nielsen.

– I jagten på at kunne producere og levere nye biler har nogle producenter været nødt til at spare på de eftertragtede mikrochips. Vi har for eksempel set biler, hvor helt almindelige standardfunktioner som el-indklappelige sidespejle eller at elruden kører helt op, selvom man kun kortvarigt holder knappen inde, er blevet fjernet, siger Bjarne Nielsen.

Bedre priser

Den lange ventetid og store efterspørgsel på nye biler har også forplantet sig i brugtvognsmarkedet, hvor især priserne på de nyere brugte biler i øjeblikket presses hastigt i vejret. 

Samtidig er interessen for især plug-in hybrid- og elbiler for alvor eksploderet.

– Det er en træls situation for de kunder, der havde tænkt sig at gå ud og vælge en ny bil, og det ser desværre ud til at fortsætte. Til gengæld får man tilsvarende en rigtig flot pris, når ens brugte bil skal sælges, og vælger man at købe en nyere brugtbil, så får man ofte mere for pengene og den store udstyrspakke, som altså volder problemer på mange af de nyproducerede biler, siger Bjarne Nielsen.

Powered by Labrador CMS