Så hjælpeløst til: To døde i brændende fly

En flyulykke kostede i 2020 tre personer livet. Nu er Havarikommissionens redegørelse klar

Offentliggjort Sidst opdateret

To kvinder 33 og 43 år blev dræbt på stedet, da et lille Rockwell Commander-fly 30. august styrtede ned ved en flyveplads på Limfjords-øen Fur.

Tre måneder senere døde en 47-årig mand som følge af sine kvæstelser.

Hermed blev tre børn forældreløse.

Nu er Havarikommissionens undersøgelser afsluttet og konkluderet, hvorfor den tragiske ulykke skete.

Hovedkonklusionen i rapporten er, at piloten startede flyet i medvind. Under normale omstændigheder startes et fly i modvind for at sikre størst mulig opdrift.

Sådan skete det

Da piloten skulle lette fra den lille flyveplads, gik det galt.

Piloten afbød en opfattet trussel i form af banehældningen ved at introducere og acceptere en anden trussel, nemlig en start i medvind på bane 12.
De to trusler overskyggede latente trusler såsom manglende objektiv viden om den reelle vindstyrke samt objektiv viden om hindringsfrigangen for enden af bane 12, hvilket sandsynligvis medførte, at konsekvensen af en øget startdistance ikke indgik i pilotens
risikovurdering.

Hertil skal lægges, at følgende faktorer i kombination sandsynligvis reducerede pilotens beslutningskompetence:

– Piloten havde en begrænset flyveerfaring på flytypen.
– Piloten havde ingen typeerfaring for græsbaneoperationer.
– Piloten havde før flyvningen til EKFU intet flyveoperationelt kendskab til EKFU.

(EKFU er Fur Flyveplads’ kendingsbogstaver. red.).

Flyet ramte kort efter starten nogle nåletræer ved flyvepladsen, fik revet en vinge af og styrtede ned.

“Som følge af nedslagssekvensen brød brændstoftankene op, hvilket ved nedslaget resulterede i en brand”, står der i rapporten.

Piloten og den forreste passager formåede – svært tilskadekomne – ved egen hjælp at komme ud af flyet.

De gjorde tililende vidner opmærksomme på, der i flyet sad to passagerer.

“Vidner kontaktede alarmcentralen, iværksatte førstehjælpsbehandling af de to personer samt forsøgte at komme de to i flyet tilbageværende personer til undsætning. Tiltagende brand i flyet og afledt varme forhindrede vidner i at få adgang til flyet”, står der videre.

De to mænd, der sad på flyets forreste sæder og ved egen hjælp kom ud, blev med lægehelikoptere fløjet til Rigshospitalet.

Negativ test

Under punktet ‘Afdækkende forhold’ konkluderer kommissionen blandt andet:

  • Piloten var behørig certificeret.
  • Piloten følte sig før flyvningen veltilpas og udhvilet.
  • Flyets luftdygtighedseftersynsbevis var gyldigt.
  • Flyets tekniske tilstand havde ingen indflydelse på hændelsesforløbet

Der blev taget en alkoholprøve af piloten. Resultatet af denne var negativ.

Fra Horsens-området

Ifølge Horsens Folkeblad stammer begge par fra Horsensområdet.

Da den 47-årige i december døde, stod tre børn uden forældre.

Der er kun én overlevende efter den tragiske ulykke.

Det er flyets pilot.

Rystet flyvepladsejer

Newsbreak.dk talte dagen efter ulykken med Poul-Erik Haubo, der ejer flyvepladsen, hvor ulykken skete.

Ifølge flyvepladsens blev vragdelene fragtet til Roskilde til nærmere undersøgelse.

Han forklarede, at vragdelene er blevet hevet ud fra de træer, som flyet styrtede ned i søndag eftermiddag.

Træerne befinder sig omkring 70 meter fra den egentlig flyplads.

– Det har haft stor betydning for mig. Det var lige så knæene rystede under mig i går, da jeg først hørte om det, fortalte han Newsbreak.dk.

– Det er tragisk, at vi efter 27 år uden ulykker oplever en så fatal én af slagsen.

Powered by Labrador CMS