Så dyrt er det at få repareret bilens aircondition
Det er en god idé at holde øje med bilen aircondition, for er der først problemer, koster det en betydelig sum.
Det er nu dejligt, når du sætter dig ind i bilen på en varm sommerdag, og du kan blive kølet af. Men er der problemer med bilens aircondition, kan stress svedperler godt danne sig på din pande, for en reparation af bilen aircondition kan løbe op. Det fremgår af en pressemeddelelse fra autoværkstedskæden Quickpot.
Derfor er det en god idé at holde øje med din aircondition hele året rundt, ikke kun når du har brug for en kølende brise.
Dyr i drift
Det er højsæson for tjek af bilen aircondition. Faktisk er over 70 procent af alt service på aircondition placeret i de tidlige sommermåneder maj, juni og juli.
Men er du én af dem, der har problemer med bilen aircondition, kan du godt se frem til at betale en klækkelig sum.
– De typiske reparationer, såsom udskiftning af kondensatoren eller nogle af de rør, der forbinder systemet, koster hurtigt 5000 kroner. Enkelte gange ser vi også fejl på kompressoren, og så koster det endnu mere. Det skyldes, at der skal en speciel maskine på, som kontrollerer airconditionanlæggets olietryk, tømmer og renser systemet for kølervæske og olie, og som efter reparationen påfylder væsker igen, siger Lars Fibiger, teknisk rådgiver for alle mekanikere i Quickpot.
Tjek din aircondition
Det er typisk først, når varmen indtræffer, at bilejere opdager, der er problemer med bilens aircondition. Derfor er det en god idé at tjekke aircondition flere gange om i løbet af året.
Artiklen fortsætter efter videoen.
Det kan gøres ved at skrue helt op for den kolde luft i et par minutter. Luften fra bilens blæsere skal være mellem fem og syv grader på et velfungerende anlæg.
Ellers anbefales det, at du som bilejer planlægger at få efterset din aircondition omkring hvert år senest hvert andet, så undgår du de store problemer med anlægget.
Altid tændt
Et andet godt råd er faktisk at bruge bilen aircondition jævnligt. Ikke kun i sommermånederne.
Det skyldes, at når kølervæsken står stille i mange måneder, risikerer man utætheder i pakningerne, fordi de ikke er smurt. Jo længere tid dit airconditionanlæg er ubrugt, jo større risiko er der for lækage.